Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13469
Title: Копинг-стратегии и защитные механизмы личности студентов-педагогов
Other Titles: Coping strategies and protective mechanisms of personality of students-teachers
Authors: Мельникова, М. Л.
Чебыкина, И. В.
Melnikova, M. L.
Chebykina, I. V.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Мельникова М. Л. Копинг-стратегии и защитные механизмы личности студентов-педагогов / М. Л. Мельникова, И. В. Чебыкина // Педагогическое образование в России. — 2020. — № 2. — С. 84-98.
Abstract: В статье предпринята попытка исследовать взаимосвязь копинг-стратегий и защитных механизмов личности студентов-педагогов с разным уровнем невротизации. Отмечено, что наличие эффективных копинг-стратегий и защитных механизмов личности является условием успешной профессиональной деятельности будущих педагогов, а также соматического и психологического здоровья. В статье представлена теоретическая и методологическая основа исследования, отмечена недостаточность проработанности и размытость понятий психологическая защита, невротизация и состояние невротизации, представлены методики сбора эмпирических данных. Анализ данных позволил увидеть, что более чем у половины студентов-педагогов присутствуют психосоматические либо соматоформные заболевания на фоне повышенного уровня психического напряжения и невротизации. Исследование позволило выявить устойчивую систему психологических защит и неадаптивных копинг-стратегий у студентов-психологов с высоким уровнем невротизации и обосновать рекомендацию по целенаправленному формированию у студентов-педагогов данной группы более зрелых и адекватных стратегий адаптации.
The article attempts to investigate the relationship of coping strategies and protective mechanisms of the personality of student teachers with different levels of neurotization. It is noted that the presence of effective coping strategies and protective mechanisms of the personality is a condition for successful professional activity of future teachers, as well as somatic and psychological health. The article presents the theoretical and methodological basis of the study, the lack of sophistication and fuzziness of the concepts of psychological defense, neurotization and the state of neurotization, the methods of collecting empirical data are presented. An analysis of the data allowed us to see that more than half of the student teachers have psychosomatic or somatoform diseases against the background of an increased level of mental stress and neurotization. The research made it possible to identify a stable system of psychological defenses and non-adaptive coping strategies among psychology students with a high level of neurotization and substantiate the recommendation for the targeted formation of more mature and adequate adaptation strategies in student teachers of this group.
Keywords: КОПИНГ-СТРАТЕГИИ
НЕВРОЗ
ЗАЩИТНЫЕ МЕХАНИЗМЫ ЛИЧНОСТИ
СТРЕСС
ДИСТРЕСС
АДАПТАЦИЯ
COPING STRATEGIES
NEUROSIS
PROTECTIVE MECHANISMS OF PERSONALITY
STRESS
DISTRESS
ADAPTATION
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13469
DOI: 10.26170/po20-02-10
Origin: Педагогическое образование в России. 2020. № 2
Appears in Collections:Педагогическое образование в России

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
povr-2020-02-10.pdf740,46 kBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.