Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13528
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКоновалова, Н. И.ru
dc.contributor.authorKonovalova, N. I.en
dc.date.accessioned2020-05-15T05:22:20Z-
dc.date.available2020-05-15T05:22:20Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationКоновалова Н. И. Креативный синкретизм речевых жанров угрозы и задабривания в сакральных текстах традиционной народной культуры / Н. И. Коновалова // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. — 2020. — № 2. — С. 257-269.ru
dc.identifier.issn2306-7462-
dc.identifier.urihttp://elar.uspu.ru/handle/uspu/13528-
dc.description.abstractThe article analyzes the texts of archaic folk culture (spells, incantations, incantations, divination), which are considered as a set of cultural codes of sacred communication, not limited to verbal components. Explores the nature of speech genres of threat and appeasement which, in the analyzed texts that embody a conditional set of real and imaginary, deshow existing in the popular mind the strategy of interaction with the unreal world. The analysis allows us to speak of a "creative syncretism" of techniques for creating a suggestive effect of the described cultural texts, which have the same structure, common presuppositions and a set of language tools for different intentions. The structure of the suggestive mental scenario of texts, which correlates with the features of mythological thinking, is determined.en
dc.description.abstractВ статье анализируются тексты архаической народной культуры (заговоры, заклинания, заклички), которые рассматриваются в совокупности культурных кодов сакральной коммуникации, не ограниченной вербальной составляющей. Выявляется специфика речевых жанров угрозы и задабривания, которые в рамках анализируемых текстов, воплощающих условный комплекс реального и воображаемого, демонстрируют существующие в народном сознании стратегии взаимодействия с нереальным миром. Анализ позволяет говорить о «креативном синкретизме» приемов создания суггестивного эффекта описываемых культурных текстов. Они имеют одинаковую структуру и общие пресуппозиции при разных интенциях участников сакральной коммуникации и наборах языковых средств. Определена структура суггестивного ментального сценария текстов, которая соотносится с особенностями мифологического мышления.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherУральский государственный педагогический университетru
dc.relation.ispartofУральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2020. № 2ru
dc.subjectСАКРАЛЬНЫЙ ТЕКСТru
dc.subjectРЕЧЕВОЙ ЖАНРru
dc.subjectМЕНТАЛЬНЫЙ СЦЕНАРИЙru
dc.subjectКРЕАТИВНЫЕ ТЕХНИКИru
dc.subjectSACRED TEXTru
dc.subjectSPEECH GENREru
dc.subjectMENTAL SCENARIOru
dc.subjectCREATIVE TECHNIQUESru
dc.titleКреативный синкретизм речевых жанров угрозы и задабривания в сакральных текстах традиционной народной культурыru
dc.title.alternativeCreative syncretism of speech genres threats and appeasement in sacred texts of traditional folk cultureen
dc.typeArticleen
local.localtypeСтатьяru
dc.identifier.doi10.26170/ufv20-02-23-
Appears in Collections:Уральский филологический вестник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ufvlk-2020-02-23.pdf673,87 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.