Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13536
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПавлова, А. В.ru
dc.contributor.authorPavlova, A. V.en
dc.date.accessioned2020-05-15T05:22:22Z-
dc.date.available2020-05-15T05:22:22Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationПавлова А. В. Языковая игра на основе просодии / А. В. Павлова // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. — 2020. — № 2. — С. 63-78.ru
dc.identifier.issn2306-7462-
dc.identifier.urihttp://elar.uspu.ru/handle/uspu/13536-
dc.description.abstractThe focus of this study was to find out which prosody parameters can be used in language games. The main thesis is that as follows: there is no sense understanding without involving of prosody. There are three parameters of the prosody which are regarded: the position of prosodic pause, the position of the sentence stress and the melodic configuration. These parameters serve as the foundation for special kinds of language games. They are called here „Language Games based on the Prosody (LGP)“. The selection of the pause position can change the sense of a sentence completely. The same is relevant for the sentence stress and its position. The linguistic sources for the LGP are: 1. Potential change of the pause position and the ambiguity of the sense related to it; 2. Destroying of phraseological meaning by change of sentence stress position; 3. Lexical polysemy in connection to the prosodic „behaviour“ of polysemic words; 4. Prosodic „behaviour“ of words in different speech act types; 5. Reflecion of prosodic errors in the oral speech.en
dc.description.abstractВ статье исследуются типы языковых игр, базирующихся на просодических (интонационных) параметрах. Исходный тезис: без просодии понимание смысла неосуществимо. Просодия здесь рассматривается лишь в трех аспектах – выбор места паузы, выбор места наиболее сильного фразового ударения, мелодическая конфигу- рация. Языковые игры, основанные на просодии (ЯИП), могут иметь различные лингвистические источники: 1. Потенциальная подвижность паузы и, как следствие, изменение смысла; 2. Нарушение просодической цельнооформленности фразеологизма, в результате чего разрушается идиоматичность; 3. Сопряженная с акцентогенностью лексическая полисемия или омонимия; 4. Привычность распределения акцентов в определенных типах речевых актов; 5. Рефлексия услышанной ошибки в просодическом оформлении фразы.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherУральский государственный педагогический университетru
dc.relation.ispartofУральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2020. № 2ru
dc.subjectЯЗЫКОВАЯ ИГРАru
dc.subjectКАЛАМБУРru
dc.subjectПРОСОДИЯru
dc.subjectИНТОНАЦИЯru
dc.subjectАКЦЕНТНЫЙ ФОКУСru
dc.subjectПРОСОДИЧЕСКИЙ ФОКУСru
dc.subjectАКЦЕНТОГЕННОСТЬru
dc.subjectПАУЗАru
dc.subjectРЕЧЕВОЙ АКТru
dc.subjectLANGUAGE GAMEru
dc.subjectPUNru
dc.subjectAMBIGUITYru
dc.subjectPROSODYru
dc.subjectINTONATIONru
dc.subjectPROSODIC CONTOURru
dc.subjectPOLYSEMYru
dc.subjectSENTENCE STRESSru
dc.subjectPAUSEru
dc.subjectPOTENTIAL ACCENT OF WORDSru
dc.subjectSPEECH ACTru
dc.titleЯзыковая игра на основе просодииru
dc.title.alternativeLanguage games based on prosodyen
dc.typeArticleen
local.localtypeСтатьяru
dc.identifier.doi10.26170/ufv20-02-05-
Appears in Collections:Уральский филологический вестник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ufvlk-2020-02-05.pdf552,45 kBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.