Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13540
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГолованова, Е. И.ru
dc.contributor.authorGolovanova, E. I.en
dc.date.accessioned2020-05-15T05:22:23Z-
dc.date.available2020-05-15T05:22:23Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationГолованова Е. И. Лингвокреативный характер профессиональной номинации / Е. И. Голованова // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. — 2020. — № 2. — С. 106-115.ru
dc.identifier.issn2306-7462-
dc.identifier.urihttp://elar.uspu.ru/handle/uspu/13540-
dc.description.abstractThe article analyzes the manifestations of linguocreative activity in the field of professional nomination, provides an overview of the characteristic trends and ways of creating innovations in professional areas of the language. The author considers the phenomena of anthropomorphization and zoomorphization of special objects, fixed in professional and professional jargon, as well as examples of the implementation of the metaphor of reification in the professional environment. Special attention is paid to the processes of secondary semiosis based on paronymic attraction, as well as to the peculiarities of correlation between General and special, concrete and abstract in professional names. It is argued that every professionalism and professional jargon in one way or another has the uniqueness and linguistic and creative potential.en
dc.description.abstractВ статье анализируются проявления лингвокреативной деятельности в сфере профессиональной номинации, делается обзор характерных тенденций и способов создания инноваций в профессиональных сферах языка. Автором рассматриваются явления антропоморфизации и зооморфизации специальных объектов, закрепленные в профессионализмах и профессиональных жаргонизмах, а также примеры реализации метафоры овеществления в профессиональной среде. Особое внимание уделяется процессам вторичного семиозиса на основе паронимической аттракции, а также особенностям корреляции общего и специального, конкретного и абстрактного в профессиональных наименованиях. Утверждается, что большая часть профессионализмов и профессиональных жаргонизмов в той или иной мере обладает уникальностью и лингвокреативным потенциалом.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherУральский государственный педагогический университетru
dc.relation.ispartofУральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2020. № 2ru
dc.subjectПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ НОМИНАЦИЯru
dc.subjectЛИНГВОКРЕАТИВНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬru
dc.subjectАССОЦИАТИВНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ СЛОВАru
dc.subjectПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ РЕЧЬru
dc.subjectПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ СОЗНАНИЕru
dc.subjectВТОРИЧНЫЙ СЕМИОЗИСru
dc.subjectPROFESSIONAL NOMINATIONru
dc.subjectLINGUISTIC AND CREATIVE ACTIVITIESru
dc.subjectTHE ASSOCIATIVE POTENTIAL OF SPEECHru
dc.subjectPROFESSIONAL SPEECHru
dc.subjectPROFESSIONAL CONSCIOUSNESSru
dc.subjectSECONDARY SEMIOSISru
dc.titleЛингвокреативный характер профессиональной номинацииru
dc.title.alternativeLinguistic and creative nature professional Nominationsen
dc.typeArticleen
local.localtypeСтатьяru
dc.identifier.doi10.26170/ufv20-02-09-
Appears in Collections:Уральский филологический вестник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ufvlk-2020-02-09.pdf549,03 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.