Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/17529
Title: Исследование специфики эмоционального интеллекта студентов вузов разных направлений подготовки как условие эффективного взаимодействия в профессиональной деятельности
Other Titles: Research of the specificity of emotional intelligence of university students of different directions of preparation as a condition of effective interaction in professional activities
Authors: Панькова, А. М.
Валиев, Р. А.
Максимова, Л. А.
Каримова, В. Г.
Асташов, М. С.
Pan'kova, O. V.
Valiev, R. A.
Maksimova, L. A.
Karimova, V. G.
Astashov, M. S.
Issue Date: 2022
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Исследование специфики эмоционального интеллекта студентов вузов разных направлений подготовки как условие эффективного взаимодействия в профессиональной деятельности / А. М. Панькова, Р. А. Валиев, Л. А. Максимова [и др.] // Педагогическое образование в России. — 2022. — № 2. — С. 131-140.
Abstract: Умение распознавать собственные эмоции и эмоции окружающих, способность управлять ими, проявлять эмпатию входят как составляющие в понятие эмоционального интеллекта человека, а его развитие является залогом успешной профессионализации выпускника вуза. Авторы статьи предположили, что существует специфика развития эмоционального интеллекта студентов в зависимости от их профессиональной направленности. Исследование выполнено на выборке 181 студента вузов Екатеринбурга (Уральского государственного педагогического университета и Уральского государственного медицинского университета). В результате исследования были установлены статистически достоверные различия по ряду шкал диагностических методик. У студентов-медиков выявлен более высокий уровень развития межличностного эмоционального интеллекта, а у студентов-педагогов более высокое развитие внутреннего эмоционального интеллекта, связанного с проявлением собственных эмоций.
The ability to recognize one's own emotions and the emotions of others, the ability to manage them, to show empathy, are included, as components, in the concept of human emotional intelligence, and its development is the key to successful professionalization of a university graduate. The authors of the article suggested that there is a specificity in the development of students' emotional intelligence, depending on their professional orientation. The study was performed on a sample of 181 students of universities in Ekaterinburg (Ural State Pedagogical University and Ural State Medical University). As a result of the study, statistically significant differences were established on a number of scales of diagnostic methods. Medical students have a higher level of development of interpersonal emotional intelligence, and teacher students have a higher development of internal emotional intelligence associated with the manifestation of their own emotions.
Keywords: ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА
ВЫСШЕЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ТЕОРИЯ И МЕТОДИКА ОБУЧЕНИЯ
ЭМОЦИОНАЛЬНЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ
ЭМОЦИОНАЛЬНАЯ СФЕРА
ЭМОЦИОНАЛЬНЫЕ СОСТОЯНИЯ
МЯГКИЕ НАВЫКИ
ЭФФЕКТИВНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ
СТУДЕНТЫ
EMOTIONAL INTELLIGENCE
EMOTIONAL SPHERE
EMOTIONAL STATES
SOFT SKILLS
EFFECTIVE INTERACTION
STUDENTS
PROFESSIONAL ACTIVITY
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/17529
Origin: Педагогическое образование в России. 2022. № 2
Appears in Collections:Педагогическое образование в России

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
povr-2022-02-16.pdf377,4 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.