Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/2793
Title: Проблемы изучения речевой деятельности билингвов в свете современной языковой ситуации
Other Titles: Problems of research of speech activities of bilingual students in the context of contemporary linguistic situation
Authors: Коновалова, Н. И.
Мурадян, Д. Г.
Konovalova, N. I.
Muradian, D. G.
Issue Date: 2010
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Коновалова Н. И. Проблемы изучения речевой деятельности билингвов в свете современной языковой ситуации / Н. И. Коновалова, Д. Г. Мурадян // Лингвокультурология. — Екатеринбург, 2010. — Вып. 4. — С. 80-88.
Abstract: Рассматривается ситуация билингвизма на примере людей, владеющих как армянским (родным для себя или предков), так и русским языками. Демонстрируется, что, как правило, один из языков в сознании билингва является доминирующим, «вытесняет» другой, хотя наблюдается и ситуация, признаваемая идеальной, – равное владение обоими языками, сопровождающееся метаязыковой рефлексией по поводу каждого из них, их сходства и различия.
Situation of bilinguism is discussed on the basis of people speaking both Armenian (native for the person or his/her ancestors) and Russian. One of the languages is, as a rule, dominating in the mind of the bilingual person, it “forces out” the second, though the ideal situation may occur when both languages are equal, their usage is accompanied by meta-language reflection on both of them, their differences and similarities.
Keywords: БИЛИНГВИЗМ
ЯЗЫКОВАЯ СИТУАЦИЯ
РЕЧЕВАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
КОММУНИКАТИВНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ
МЕЖЪЯЗЫКОВАЯ ИНТЕРФЕРЕНЦИЯ
РУССКИЙ ЯЗЫК
АРМЯНСКИЙ ЯЗЫК
BILINGUISM
LINGUISTIC SITUATION
SPEECH ACTIVITY
COMMUNICATIVE COMPETENCE
LANGUAGE INTERFERENCE
THE RUSSIAN LANGUAGE, THE ARMENIAN LANGUAGE
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/2793
Origin: Лингвокультурология. Вып. 4. — Екатеринбург, 2010.
Appears in Collections:Лингвокультурология

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
licu-2010-04-09.pdf153,25 kBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.