Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/11698
Title: Поле битвы - Брексит: лингвокогнитивный анализ
Other Titles: On the Battlefield of Brexit: Linguo-Cognitive Analysis
Authors: Новикова, В. П.
Issue Date: 2019
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Новикова В. П. Поле битвы - Брексит: лингвокогнитивный анализ / В. П. Новикова // Политическая лингвистика. — 2019. — № 2 (74). — С. 93-99.
Abstract: The article sets the goal to detect and describe the means which are used to form the conceptual images in modern British periodicals representing the problems of Britain's exit from the EU. The research material includes texts from the leading British periodicals (The Economist, The Spectator, The Telegraph, The Guardian, The Independent) dating from the year 2017 up to the year 2019. Linguo-cognitive analysis of verbal metaphors used in the image formation is carried out along with traditional linguistic analysis on the lexical, stylistic and socio linguistic levels. The article demonstrates that sport, military, theatrical and culinary metaphors play a major role in generating images on the political arena of Brexit. The analysis shows that metaphors make the complicated process of Brexit more understandable, contribute to the formation of stereotypes, and disclose the evolution of images. The derogatory connotation which prevails in the majority of metaphors is a proof of the negative perception of this phenomenon in the axiological picture, verbalized by media texts. The research presented may be of interest to a wide range of scholars in the field of cognitive and political linguistics, political science, history and sociology.
В статье рассматривается формирования образов в современных британских СМИ в рамках сценария выхода Великобритании из Евросоюза.
Keywords: ЕВРОСОЮЗ
ЕВРОПЕЙСКИЙ СОЮЗ
ЯЗЫКОЗНАНИЕ
ЛИНГВИСТИКА ТЕКСТА
АНГЛИЯ
ВЕЛИКОБРИТАНИЯ
БРИТАНИЯ
ЕВРОПА
ПОЛИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС
МЕДИАДИСКУРС
ЖУРНАЛИСТИКА
МЕДИАЛИНГВИСТИКА
МЕДИАТЕКСТЫ
СРЕДСТВА МАССОВОЙ ИНФОРМАЦИИ
СМИ
БРИТАНСКИЕ СМИ
ЯЗЫК СМИ
ПОЛИТИЧЕСКИЕ КОММУНИКАЦИИ
КОММУНИКАТИВНЫЕ СТРАТЕГИИ
КОММУНИКАТИВНЫЕ ТАКТИКИ
ВЕРБАЛЬНЫЕ ОБРАЗЫ
КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ МЕТАФОРЫ
ПОЛИТИЧЕСКАЯ МЕТАФОРОЛОГИЯ
МЕТАФОРИЧЕСКОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ
МЕТАФОРИЧЕСКИЕ МОДЕЛИ
ОБРАЗ ЕВРОСОЮЗА
ЛИНГВОКОГНИТИВНЫЙ АНАЛИЗ
ЯЗЫКОВЫЕ СРЕДСТВА
ОБРАЗ ВЕЛИКОБРИТАНИИ
КОГНИТИВНАЯ ЛИНГВИСТИКА
АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК
ПРЕЦЕДЕНТНЫЕ ФЕНОМЕНЫ
БРЕКСИТ
ФОРМИРОВАНИЕ ОБРАЗОВ
СВОЙ-ЧУЖОЙ
КОНЦЕПТЫ
MEDIA DISCOURSE
JOURNALISM
MEDIA LINGUISTICS
MEDIA TEXTS
MASS MEDIA
BRITISH MASS MEDIA
POLITICAL DISCOURSE
CONCEPTUAL METAPHORS
COMMUNICATION STRATEGIES
POLITICAL METAPHOROLOGY
OWN-ALIEN
ALLUSIONS
PRECEDENT PHENOMENA
ПОЛИТИЧЕСКИЕ СЦЕНАРИИ
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/11698
DOI: 10.26170/pl19-02-10
Origin: Политическая лингвистика. 2019. № 2 (74)
Appears in Collections:Политическая лингвистика

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
plin-2019-02-10.pdf1,08 MBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.