Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/12678
Title: Взаимосвязь особенностей интеллекта и академической успеваемости у студентов различных психологических типов
Other Titles: Interrelation of intelligence features and academic progress at students of different psychological types
Authors: Легостаева, Е. С.
Чаликова, О. С
Архипова, В. А.
Legostayeva, E. S.
Chalikova, O. S.
Arkhipova, V. A.
Issue Date: 2019
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Легостаева Е. С. Взаимосвязь особенностей интеллекта и академической успеваемости у студентов различных психологических типов / Е. С. Легостаева, О. С Чаликова, В. А. Архипова // Педагогическое образование в России. — 2019. — № 6. — С. 138-143.
Abstract: The article actualizes the problem of exception intelligence from the structure of the personality which is traditionally dropping out of a viewing field of domestic and foreign authors is updated. It is emphasized that in modern conditions cognitive and personal features in the set cause efficiency of activity. As a research objective determination of diagnostic potential of the typological questionnaire of MBTI, in particular, of its predictive opportunities concerning success of intellectual activity acts. A methodological basis is the theory Myers-Briggs. The key analyzed indicators: the academic progress, the IQ level, taking into account the making components, psychological type of the personality.
В статье актуализируется проблема исключения интеллекта из структуры личности, традиционно выпадающая из поля зрения отечественных и зарубежных авторов. Подчеркивается, что в современных условиях когнитивные и личностные особенности в своей совокупности обусловливают эффективность деятельности. Целью исследования выступает определение диагностического потенциала типологического опросника MBTI, в частности, его прогностических возможностей относительно успешности интеллектуальной деятельности.
Keywords: ПСИХОЛОГИЯ
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ ВЗРОСЛЫХ
ПСИХОЛОГИЯ ЛИЧНОСТИ
ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ТИПЫ ЛИЧНОСТИ
СТУДЕНТЫ
ИНТЕЛЛЕКТ
ПСИХОЛОГИЯ ЛИЧНОСТИ
ПСИХОЛОГИЯ СТУДЕНТОВ
АКАДЕМИЧЕСКАЯ УСПЕВАЕМОСТЬ
РЕШЕНИЕ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫХ ЗАДАЧ
ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫЕ ЗАДАЧИ
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ
КОГНИТИВНО-ЛИЧНОСТНЫЕ ОСОБЕННОСТИ
ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ ДИАГНОСТИКА
МЕТОДЫ ДИАГНОСТИКИ
PSYCHOLOGICAL PERSONALITY TYPES
STUDENTS
INTELLIGENCE
ACADEMIC PROGRESS
SOLVING INTELLECTUAL PROBLEMS
INTELLECTUAL TASKS
PEDAGOGICAL PSYCHOLOGY
COGNITIVE PERSONALITY TRAITS
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/12678
DOI: 10.26170/po19-06-19
Origin: Педагогическое образование в России. 2019. № 6
Appears in Collections:Педагогическое образование в России

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
povr-2019-06-19.pdf513,79 kBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.