Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13468
Title: Участие учителей в работе научно-краеведческих организаций Пермской губернии
Other Titles: Participation of teachers in the work of scientific and local legal organizations
Authors: Дашкевич, Л. А.
Dashkevich, L. A.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Дашкевич Л. А. Участие учителей в работе научно-краеведческих организаций Пермской губернии // Педагогическое образование в России. — 2020. — № 2. — С. 8-13.
Abstract: One of the most striking manifestations of the social life of the pre-revolutionary Urals was the local history movement. Teachers took an active part in it. At the beginning of the 20th century, 7 scientific and regional studies organizations functioned in the Perm province (the provincial statistical committee, the Ural society of science lovers, the Perm scientific and industrial museum, the society of history, archeology, ethnography lovers of the Cherdynsky region, the Perm Scientific Archival Commission, the Perm diocesan church and archaeological society, Ekaterinburg Church and Archaeological Society). The members of these societies studied Russian history, archeology, ethnography, the natural wealth of the region, created museums, and engaged in educational work. An appeal to the historical memory of the people formed among the intelligentsia a sense of pride and patriotism, and became the motive for its ascetic activity. In the course of scientific and gathering activities, traditions of caring for the heritage of their predecessors developed. The rich material collected in the museums of local history societies provided the basis for professional study of the history of the region. The names of such teachers and local historians as N. K. Chupin, A. A. Dmitriev, V. N. Shishonko still make up the golden fund of the Ural historiography.
Одним из ярких проявлений общественной жизни дореволюционного Урала было научно-краеведческое движение. Активное участие в нем принимали учителя. В начале XX в. в Пермской губернии действовали 7 научно-краеведческих организаций (Губернский статистический комитет, Уральское общество любителей естествознания, Пермский научно-промышленный музей, Общество любителей истории, археологии, этнографии Чердынского края, Пермская ученая архивная комиссия, Пермское епархиальное церковно-археологическое общество, Екатеринбургское епархиальное церковно-археологическое общество). Члены этих обществ занимались изучением отечественной истории, археологии, этнографии, естественных богатств края, создавали музеи, занимались просветительской работой. Обращение к исторической памяти народа формировало в среде интеллигенции чувство гордости и патриотизма, становилось мотивом ее подвижнической деятельности. В ходе научной и собирательской деятельности складывались традиции бережного от-ношения к наследию предшественников. Богатый материал, собранный в музеях научно-краеведческих обществ, дал основу для профессионального изучения истории края. Имена таких педагогов и краеведов, как Н. К. Чупин, А. А. Дмитриев, В. Н. Шишонко до сих пор составляют золотой фонд уральской историографии.
Keywords: УЧИТЕЛЯ
ПРОСВЕТИТЕЛЬСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
КРАЕВЕДЕНИЕ
ОБЩЕСТВЕННАЯ ЖИЗНЬ
ИСТОРИЯ УРАЛА
TEACHERS
EDUCATIONAL ACTIVITIES
LOCAL HISTORY
SOCIAL LIFE
HISTORY OF THE URALS
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13468
DOI: 10.26170/po20-02-01
Origin: Педагогическое образование в России. 2020. № 2
Appears in Collections:Педагогическое образование в России

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
povr-2020-02-01.pdf482,38 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.