Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13488
Title: О креативно-ориентированном профессиональном образовании
Other Titles: About Creative-oriented vocational education
Authors: Байлук, В. В.
Bayluk, V. V.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Байлук В. В. О креативно-ориентированном профессиональном образовании / В. В. Байлук // Педагогическое образование в России. — 2020. — № 2. — С. 51-65.
Abstract: The article proves that creatively oriented professional education (KPO) includes: 1) not only the productive work of teachers, but also their reproductive work in the form of self-education, self-education and the use of innovations created by other teachers; 2) basically the reproductive creativity of students in all types of their independent activity, if it is based on their scientific self-knowledge. A common type of productive creativity of all subjects of the educational process is their scientific self-knowledge. In the context of lifelong education, all these types of creativity should “work” throughout the course of a person’s labor activity. The complex of those abilities that constitute the personality’s creativity as a phenomenon and those factors and conditions that determine its development and implementation are defined. The basis of KOPO is also the concept of scientific self-knowledge developed by the author. Talking about the productive work of educators is possible only if they use their innovations in the form of problem-based learning only at the initial time. Then, due to repeated conducting classes with students on the same model, the activities of educators for them become stereotyped, and remain creative for new streams of students. But problematic learning is limited because only the teacher poses problems in it, that the initiative of students does not develop. Students' creativity development becomes full-fledged if they ask questions themselves and look for answers to them. The scientific self-knowledge of students, based on the application in it of the general concepts of educational disciplines in human knowledge as its methods, opens up great opportunities for this. Due to the fact that the scientific self-knowledge is a creative process, the types of students' independent activities carried out on its basis also acquire a creative character, acting as factors in the formation of their creativity. A new set of student creativity development tools is proposed.
В статье доказывается, что креативно ориентированное профессиональное образование (КОПО) включает: 1) не только продуктивное творчество педагогов, но и их репродуктивное творчество в виде самообразования, самовоспитания и использования новаций, созданных другими педагогами; 2) в основном репродуктивное творчество студентов во всех видах их самостоятельной деятельности, если оно основывается на их научном самопознании (НС). Общим видом продуктивного творчества всех субъектов образовательного процесса является их НС. В условиях непрерывного образования все указанные виды творчества должны «работать» на протяжении всей трудовой деятельности человека. Определены комплекс тех способностей, которые конституируют креативность личности как феномен, и те факторы и условия, которые детерминируют ее развитие и реализацию. Основанием КОПО также является разработанная автором концепция научного самопознания. Говорить о продуктивном творчестве педагогов можно только в том случае, если они используют свои новации в форме проблемного обучения только в первоначальное время. Затем, вследствие многократного проведения со студентами занятий по одной и той же модели, деятельность педагогов для них становится стереотипной, и остается творческой для новых потоков студентов. Но проблемное обучение ограничено, т. к. в нем проблемы ставит только педагог, что инициативность студентов не развивает. Формирование креативности студентов становится полноценным, если они сами ставят вопросы и ищут на них ответы. Научное самопознание студентов, строящееся на применении в нем общих понятий учебных дисциплин по человекознанию в качестве его методов, открывает для этого огромные возможности. В силу того, что НС является творческим процессом, то и осуществляемые на его основе виды самостоятельной деятельности студентов также приобретают творческий характер, выступая факторами формирования их креативности. Предлагается новый комплекс средств развития креативности студентов.
Keywords: ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ТВОРЧЕСТВО
КРЕАТИВНОСТЬ
ПРОДУКТИВНОЕ ТВОРЧЕСТВО
РЕПРОДУКТИВНОЕ ТВОРЧЕСТВО
ПРОБЛЕМНОЕ ОБУЧЕНИЕ
НАУЧНОЕ САМОПОЗНАНИЕ
PEDAGOGICAL CREATIVITY
CREATIVITY
PRODUCTIVE CREATIVITY
REPRODUCTIVE CREATIVITY
PROBLEMATIC TRAINING
SCIENTIFIC SELF-KNOWLEDGE
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13488
DOI: 10.26170/po20-02-07
Origin: Педагогическое образование в России. 2020. № 2
Appears in Collections:Педагогическое образование в России

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
povr-2020-02-07.pdf575,38 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.