Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13489
Title: Факторный анализ отношения обучающихся к формированию личной конкурентоспособности на основе валюации
Other Titles: Factor analysis of the students’ attitude to forming personal competitiveness based on valuation
Authors: Днепров, С. А.
Зареева, Т. В.
Dneprov, S. A.
Zareeva, T. V.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Днепров С. А. Факторный анализ отношения обучающихся к формированию личной конкурентоспособности на основе валюации / С. А. Днепров, Т. В. Зареева // Педагогическое образование в России. — 2020. — № 2. — С. 66-76.
Abstract: The motivation for education is determined by personal competitiveness. Therefore, it is necessary to study modern pedagogical methods that develop students' personal competitiveness. The goal is to trace how the transition from object assimilation to valuation is provided, based on the mechanism of “value assessment” and forming a subjective position. The task is to determine the value potential of victory in personal competition, which preserves important events in ram. How does valuation lead the value system to a significant increase in personal competitiveness? This is answered by the methodology of the cultural and historical development of the psyche – neoplasms in the human psyche first appear in the public consciousness, and then become the property of the person. J. M. Hermans Hubert's value theory almost completely consistent with this methodology. To solve the tasks we developed a questionnaire (55 questions) “What is my competitiveness?”, which was offered to students of universities in Ekaterinburg. The questions are formulated taking into account the theory of valuation, which includes self-confrontation. In the IBM SPSS Statistics 23 program, a 9-factor structure of the model of students' perceptions about their attitude to the formation of personal competitiveness based on value was obtained. It has been revealed that personal competitiveness has increased due to experiencing moments of awareness of values that betray the personal meaning of activity, understanding the purpose of professional activity, provided that the method of self-confrontation is autonomously applied (when “contrary”). The possibility of forming personal competitiveness based on valuation has been revealed. These patterns will allow to achieve the formation of personal competitiveness based on agonistics in the education of students. Conclusions: the transition from object assimilation of content loading the student’s memory to valuation based on the mechanism of “value assessment” is justified; thanks to valuation, personal competitiveness has increased in the process of experiencing valuable moments that acquire individual value and are perceived as a personal meaning that contributes to motivation and victory in personal competition, the basis for creating a situation of success in training is created, and victory in personal competition has a valued pedagogical potential, which manifests itself in vivid experiences.
Мотивация образования определяется стремлением к личной конкурентоспособности. Поэтому необходимо исследовать современные педагогические методы, развивающие личную конкурентоспособность. Цель – проследить, как обеспечивается переход от объектного усвоения к валюации, базирующейся на механизме «ценностного оценивания» и формирующей субъектную позицию. Как же валюация приводит систему ценностей к существенному повышению личной конкурентоспособности? На это отвечает методология культурно-исторического развития психики, согласно которой новообразования в человеческой психике предварительно появляются в общественном сознании, а затем становятся достоянием личности человека. Теория валюации Й. М. Херманса Губерта практически полностью согласуется с этой методологией. Для решения поставленных задач нами была разработана анкета (55 вопросов) «Какова моя конкурентоспособность?», которая была предложена 230 студентам вузов г. Екатеринбурга. Вопросы сформулированы с учетом теории валюации, включающей в себя самоконфронтацию. В программе IBM SPSS Statistics 23 была получена 9-ти факторная структура модели представлений обучающихся об их отношении к формированию личной конкурентоспособности на основе валюации. Выявлено, что повысилась личная конкурентоспособность за счет переживания моментов осознания ценностей, предающих личностный смысл деятельности, осмысления предназначения профессиональной деятельности при условии автономного применения метода самоконфронтации (когда действуют «вопреки», «несмотря на»). Эти закономерности позволят добиться формирования личной конкурентоспособности в образовании студентов. Выводы: обоснован переход от объектного усвоения содержания, нагружающего память обучающегося, к валюации, базирующейся на механизме «ценностного оценивания»; благодаря валюации повысилась личная конкурентоспособность в процессе переживания ценных моментов, обретающих индивидуальную ценность и воспринимающихся как личностный смысл, способствующий мотивации и победе в личной конкуренции, создается основа для формирования ситуации успеха в обучении, а победа в личной конкуренции обладает валюативным педагогическим потенциалом, который проявляется в ярких переживаниях.
Keywords: ЦЕННОСТИ
КОНКУРЕНЦИЯ
КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬ
ВАЛЮАЦИЯ
САМОКОНФРОНТАЦИЯ
МОТИВАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
ОБУЧАЮЩИЕСЯ
VALUES
COMPETITION
COMPETITIVENESS
VALUATION
SELF-CONFRONTATION
EDUCATION MOTIVATION
STUDENTS
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13489
DOI: 10.26170/po20-02-08
Origin: Педагогическое образование в России. 2020. № 2
Appears in Collections:Педагогическое образование в России

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
povr-2020-02-08.pdf574,08 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.