Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13501
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКучина, Т. Г.ru
dc.contributor.authorKuchina, T. G.en
dc.date.accessioned2020-05-09T09:43:17Z-
dc.date.available2020-05-09T09:43:17Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationКучина Т. Г. Современная проза на уроках литературы и в самостоятельном чтении старшеклассников / Т. Г. Кучина // Филологический класс. — 2020. — Т. 25, № 1. — С. 195-202.ru
dc.identifier.issn2071-2405-
dc.identifier.urihttp://elar.uspu.ru/handle/uspu/13501-
dc.description.abstractThe article deals with an actively debated issue of the role and place of modern literature in the reading activity of a senior secondary school student. Should we include it in the school curriculum, or should it be an extracurricular activity performed by students in their free time? If we choose to study it in classroom, how can we include works of modern authors in the real school curriculum? The analysis of research works devoted to the formation of the reading scope of senior schoolchildren shows that, on the one hand, modern teenagers display inadequate knowledge of contemporary literature and poor ability to orient in this realm, and, on the other hand, they express a desire to go beyond the school course of literature (Russian classics) and to read books written by contemporary authors. The need for high quality contemporary literature comes from intelligent and creatively thinking schoolchildren, and the teacher is to meet these demands. Short prose by contemporary authors suitable for senior secondary school students can be suggested for home reading and classroom study. The article outlines possible scenarios of discussion of short stories by D. Novikov (“A Fly in Amber” and “The Truth of the Water”), E. Vodolazkin (“A Completely Different Time”), and M. Shishkin (“The Rumbling Ceased…”). These short stories are accessible to teenagers as the narration focuses on the characters’ (or author’s) childhood or youth. The works of these authors are written in the traditions of the Russian classics (the article gives a detailed description of Bunin’s themes and motives in the prose by Novikov and Vodolazkin and Pasternak’s pretexts in the short story by Shishkin) – and this makes it possible to discuss the syllabus literary material to demonstrate various multilevel relations between texts of different epochs and to bridge the gap between “classics” and “contemporaries” in the minds of senior secondary school students.en
dc.description.abstractСтатья обращена к рассмотрению активно обсуждающихся в профессиональном учительском сообществе вопросов: какое место в круге чтения современного школьника занимает современная литература? Нужно ли ее изучать на уроках или она должна оставаться досуговым чтением? Если нужно, то как включить произведения современных авторов в реальный учебный процесс? Анализ исследований, посвященных формированию круга чтения старшеклассников, показывает, с одной стороны, недостаточно хорошее знание школьниками современной литературы, не очень уверенную ориентацию в сегодняшнем литературном пространстве, а с другой стороны, их активное стремление выходить за пределы программного изучения литературы и не ограничиваться только хрестоматийными текстами. Запрос от умных, хорошо подготовленных и творчески мыслящих старшеклассников на качественную современную литературу есть, и учителю необходимо на этот запрос ответить. Для рассмотрения на уроках или для домашнего чтения можно предложить короткую прозу современных авторов, которая доступна для восприятия старшеклассников. В статье показаны возможные пути обсуждения рассказов Дмитрия Новикова («Муха в янтаре» и «Правда воды»), Евгения Водолазкина («Совсем другое время») и Михаила Шишкина («Гул затих…»). Произведения этих авторов наследуют классике (подробно рассматриваются бунинские мотивы и элементы поэтики в прозе Д. Новикова и Е. Водолазкина, пастернаковские претексты в рассказе М. Шишкина) – и это позволяет актуализировать в обсуждении программный литературный материал, показать разнообразные и многоплановые связи текстов разных эпох и снять противопоставленность в сознании старшеклассников «классиков» и «современников».ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherУральский государственный педагогический университетru
dc.relation.ispartofФилологический класс. 2020. Т. 25, № 1ru
dc.subjectНОВИКОВ ДМИТРИЙ ГЕОРГИЕВИЧru
dc.subjectШИШКИН МИХАИЛ ПАВЛОВИЧru
dc.subjectВОДОЛАЗКИН ЕВГЕНИЙ ГЕРМАНОВИЧru
dc.subjectМУХА В ЯНТАРЕ (РАССКАЗ)ru
dc.subjectПРАВДА ВОДЫ (РАССКАЗ)ru
dc.subjectСОВСЕМ ДРУГОЕ ВРЕМЯ (РАССКАЗ)ru
dc.subjectГУЛ ЗАТИХ… (РАССКАЗ)ru
dc.subjectОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКАru
dc.subjectОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛАru
dc.subjectМЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ УЧЕБНЫХ ПРЕДМЕТОВru
dc.subjectСОВРЕМЕННАЯ РУССКАЯ ЛИТЕРАТУРАru
dc.subjectМЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ЛИТЕРАТУРЫru
dc.subjectМЕТОДИКА ЛИТЕРАТУРЫ В ШКОЛЕru
dc.subjectРУССКИЕ ПИСАТЕЛИru
dc.subjectЛИТЕРАТУРНОЕ ТВОРЧЕСТВОru
dc.subjectМАЛАЯ ПРОЗАru
dc.subjectРАССКАЗЫru
dc.subjectЧТЕНИЕ ДЕТЕЙru
dc.subjectДЕТСКОЕ ЧТЕНИЕru
dc.subjectУРОКИ ЛИТЕРАТУРЫru
dc.subjectСТАРШЕКЛАССНИКИru
dc.subjectЧИТАТЕЛЬСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬru
dc.subjectКРУГ ЧТЕНИЯru
dc.subjectФОРМИРОВАНИЕ КРУГА ЧТЕНИЯru
dc.subjectСАМОСТОЯТЕЛЬНОЕ ЧТЕНИЕru
dc.subjectДОМАШНЕЕ ЧТЕНИЕru
dc.subjectЛИТЕРАТУРНЫЕ ЖАНРЫru
dc.subjectЧИТАТЕЛЬСКИЕ ИНТЕРЕСЫru
dc.subjectMODERN LITERATUREru
dc.subjectMETHODS OF TEACHING LITERATURE AT SCHOOLru
dc.subjectMETHODS OF TEACHING LITERATUREru
dc.subjectSCOPE OF READINGru
dc.subjectSENIOR SCHOOLCHILDRENru
dc.subjectPREPARATION FOR EXAMSru
dc.subjectRUSSIAN LITERATUREru
dc.subjectRUSSIAN WRITERSru
dc.titleСовременная проза на уроках литературы и в самостоятельном чтении старшеклассниковru
dc.title.alternativeModern Prose at Literature Lessons and in Independent Reading of Senior Secondary School Studentsen
dc.typeArticleen
local.localtypeСтатьяru
dc.identifier.doi10.26170/fk20-01-19-
Appears in Collections:Филологический класс

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fkls-2020-01-19.pdf247,49 kBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.