Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13530
Title: Метафоризация пространства в научном тексте
Other Titles: Metaphorization of space in a scientific text
Authors: Михайлова, О. А.
Михайлова, Ю. Н.
Mikhailova, O. A.
Mikhajlova, Yu. N.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Михайлова О. А. Метафоризация пространства в научном тексте / О. А. Михайлова, Ю. Н. Михайлова // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. — 2020. — № 2. — С. 282-290.
Abstract: The metaphorical sections of the Russian sub-systems and typical models of the semantic derivation in the scientific text are analysed. The scientific metaphor is viewed as an epistemic phenomenon. The cognitive approach lets comprehend the semantic of the space as a language embodiment of the world model which exists in the Russian speakers’ consciousness and expressed by a system of metaphorical nominations. The two concepts of space are introduced on the basis of which the semantic classes “space-container” and “space-construction” are singled out. These classes include several groups which are characterised by the difference of the space relations in the initial meaning and the created metaphorical images. The author analyses the lexical units which are regularly employed for the metaphorical formation of terms. The space meaning of these lexical units becomes the motivation ground for the nomination of the non-space sphere phenomena. The role of the metaphorical transfer axiological components is shown. This role is determined by the reinterpretation of the objects’ spatial characteristics.
В статье анализируются метафорические участки русских терминосистем и типовые модели семантической деривации в научном тексте. Научная метафора рассматривается как гносеологический феномен. Когнитивный подход позволяет осмыслить семантику пространства как языковое воплощение модели мира, существующую в сознании носителей русского языка и выраженную системой метафорических номинаций. Представлены две концепции пространства, на основе которых выделены семантические классы «пространство-вместилище» и «пространство-конструкт», включающие ряд групп, характеризующихся различиями пространственных отношений в исходном значении и создаваемых метафорических образах. Проанализированы регулярно задействованные в процессах метафорического терминообразования лексические единицы, пространственное значение которых становится мотивационной основой для номинации явлений непространственной сферы. Показана роль аксиологических компонентов метафорического переноса, обусловленного переосмыслением пространственных характеристик объектов.
Keywords: НАУЧНЫЙ ТЕКСТ
ПРОСТРАНСТВО
КОНЦЕПТУАЛЬНАЯ МЕТАФОРА
СЕМАНТИЧЕСКАЯ ДЕРИВАЦИЯ
МЕТАФОРИЧЕСКИЙ ТЕРМИН
SCIENTIFIC TEXT
SPACE
CONCEPTUAL METAPHOR
SEMANTIC DERIVATION
METAPHORICAL TERM
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13530
DOI: 10.26170/ufv20-02-25
Origin: Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2020. № 2
Appears in Collections:Уральский филологический вестник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ufvlk-2020-02-25.pdf505,83 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.