Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13536
Title: Языковая игра на основе просодии
Other Titles: Language games based on prosody
Authors: Павлова, А. В.
Pavlova, A. V.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Павлова А. В. Языковая игра на основе просодии / А. В. Павлова // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. — 2020. — № 2. — С. 63-78.
Abstract: В статье исследуются типы языковых игр, базирующихся на просодических (интонационных) параметрах. Исходный тезис: без просодии понимание смысла неосуществимо. Просодия здесь рассматривается лишь в трех аспектах – выбор места паузы, выбор места наиболее сильного фразового ударения, мелодическая конфигу- рация. Языковые игры, основанные на просодии (ЯИП), могут иметь различные лингвистические источники: 1. Потенциальная подвижность паузы и, как следствие, изменение смысла; 2. Нарушение просодической цельнооформленности фразеологизма, в результате чего разрушается идиоматичность; 3. Сопряженная с акцентогенностью лексическая полисемия или омонимия; 4. Привычность распределения акцентов в определенных типах речевых актов; 5. Рефлексия услышанной ошибки в просодическом оформлении фразы.
The focus of this study was to find out which prosody parameters can be used in language games. The main thesis is that as follows: there is no sense understanding without involving of prosody. There are three parameters of the prosody which are regarded: the position of prosodic pause, the position of the sentence stress and the melodic configuration. These parameters serve as the foundation for special kinds of language games. They are called here „Language Games based on the Prosody (LGP)“. The selection of the pause position can change the sense of a sentence completely. The same is relevant for the sentence stress and its position. The linguistic sources for the LGP are: 1. Potential change of the pause position and the ambiguity of the sense related to it; 2. Destroying of phraseological meaning by change of sentence stress position; 3. Lexical polysemy in connection to the prosodic „behaviour“ of polysemic words; 4. Prosodic „behaviour“ of words in different speech act types; 5. Reflecion of prosodic errors in the oral speech.
Keywords: ЯЗЫКОВАЯ ИГРА
КАЛАМБУР
ПРОСОДИЯ
ИНТОНАЦИЯ
АКЦЕНТНЫЙ ФОКУС
ПРОСОДИЧЕСКИЙ ФОКУС
АКЦЕНТОГЕННОСТЬ
ПАУЗА
РЕЧЕВОЙ АКТ
LANGUAGE GAME
PUN
AMBIGUITY
PROSODY
INTONATION
PROSODIC CONTOUR
POLYSEMY
SENTENCE STRESS
PAUSE
POTENTIAL ACCENT OF WORDS
SPEECH ACT
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13536
DOI: 10.26170/ufv20-02-05
Origin: Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2020. № 2
Appears in Collections:Уральский филологический вестник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ufvlk-2020-02-05.pdf552,45 kBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.