Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13540
Title: Лингвокреативный характер профессиональной номинации
Other Titles: Linguistic and creative nature professional Nominations
Authors: Голованова, Е. И.
Golovanova, E. I.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Голованова Е. И. Лингвокреативный характер профессиональной номинации / Е. И. Голованова // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. — 2020. — № 2. — С. 106-115.
Abstract: В статье анализируются проявления лингвокреативной деятельности в сфере профессиональной номинации, делается обзор характерных тенденций и способов создания инноваций в профессиональных сферах языка. Автором рассматриваются явления антропоморфизации и зооморфизации специальных объектов, закрепленные в профессионализмах и профессиональных жаргонизмах, а также примеры реализации метафоры овеществления в профессиональной среде. Особое внимание уделяется процессам вторичного семиозиса на основе паронимической аттракции, а также особенностям корреляции общего и специального, конкретного и абстрактного в профессиональных наименованиях. Утверждается, что большая часть профессионализмов и профессиональных жаргонизмов в той или иной мере обладает уникальностью и лингвокреативным потенциалом.
The article analyzes the manifestations of linguocreative activity in the field of professional nomination, provides an overview of the characteristic trends and ways of creating innovations in professional areas of the language. The author considers the phenomena of anthropomorphization and zoomorphization of special objects, fixed in professional and professional jargon, as well as examples of the implementation of the metaphor of reification in the professional environment. Special attention is paid to the processes of secondary semiosis based on paronymic attraction, as well as to the peculiarities of correlation between General and special, concrete and abstract in professional names. It is argued that every professionalism and professional jargon in one way or another has the uniqueness and linguistic and creative potential.
Keywords: ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ НОМИНАЦИЯ
ЛИНГВОКРЕАТИВНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
АССОЦИАТИВНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ СЛОВА
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ РЕЧЬ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ СОЗНАНИЕ
ВТОРИЧНЫЙ СЕМИОЗИС
PROFESSIONAL NOMINATION
LINGUISTIC AND CREATIVE ACTIVITIES
THE ASSOCIATIVE POTENTIAL OF SPEECH
PROFESSIONAL SPEECH
PROFESSIONAL CONSCIOUSNESS
SECONDARY SEMIOSIS
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13540
DOI: 10.26170/ufv20-02-09
Origin: Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2020. № 2
Appears in Collections:Уральский филологический вестник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ufvlk-2020-02-09.pdf549,03 kBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.