Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/14928
Title: "Метафизическая" лирика: основные дефиниции в современном литературоведении
Other Titles: "Metaphysical" Lyrics: Basic Definitions in Modern Literary Studies
Authors: Агапонова, О. С.
Agaponova, O. S.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Агапонова О. С. "Метафизическая" лирика: основные дефиниции в современном литературоведении / О. С. Агапонова // Филологический класс. — 2020. — Т. 25, № 3. — С. 141-149.
Abstract: В статье рассматриваются основные подходы к изучению "метафизической" лирики в белорусском и российском литературоведении.
The article analyzes various approaches to the study of “metaphysical” lyrics in modern Belarusian and Russian literary criticism, which can be reduced to four main ones: 1) description of the literary school as a historical phenomenon; 2) identification of the key features of the “metaphysical” style in the work of an individual author and a group of authors; 3) identification of conceptual spheres in the lyric text (being / non-being, life / death, transcendental / immanent, world / person, etc.); 4) mutual relations between the categories “metaphysical, philosophical, meditative, religious, spiritual, intellectual”, etc., considered in the genre and paragenre theoretical field. Special attention in literary criticism is paid to the “metaphysical style”, the main features of which are: intellectualism, wit, complicated metaphorism, presence of a precedent prototext (“the peal (explicit and implicit) of the subject to the transcendental addressee or object (to what is beyond the physical world), meditativeness, philosophicality, tendency to expand the boundaries of time and space, associativity, conceptuality, ordinariness of the experienced “metaphysical” situation, synthesis of arts (poetry and music, poetry and painting, poetry, music and painting), “convergence” of somewhat distant ideas, mysticism, etc.
Keywords: ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ — РОССИЯ — БЕЛОРУССИЯ — РЕСПУБЛИКА БЕЛАРУСЬ
ТЕОРИЯ ЛИТЕРАТУРЫ
ПОЭТЫ
ПОЭТИЧЕСКОЕ ТВОРЧЕСТВО
ПОЭТИЧЕСКИЕ ЖАНРЫ
ПОЭТИЧЕСКИЕ ТЕКСТЫ
ЛИРИЧЕСКИЕ ЖАНРЫ
ПОЭТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС
ЛИТЕРАТУРОВЕДЫ
РОССИЙСКОЕ ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ
БЕЛОРУССКОЕ ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ
ПОЭТИЧЕСКИЕ СТИЛИ
ФИЛОСОФСКАЯ ЛИРИКА
ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНАЯ ЛИРИКА
МЕТАФИЗИЧЕСКАЯ ЛИРИКА
МОДУСЫ ХУДОЖЕСТВЕННОСТИ
ИНТЕЛЛЕКТУАЛИЗМ
ОСТРОУМИЕ
КОНЦЕПТОСФЕРА
КОНЦЕПТЫ
ДУХОВНОСТЬ
ЛИТЕРАТУРНЫЕ ФЕНОМЕНЫ
ЛИТЕРАТУРОВЕДЧЕСКИЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
METAPHYSICAL LYRICS
STYLE
GENRE
THE TRANSCENDENTAL
MODE OF ARTISTIC PRESENTATION
ЯЗЫКОВЫЕ ДЕФИНИЦИИ
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/14928
DOI: 10.26170/FK20-03-12
WoS: 000607937300012
Origin: Филологический класс. 2020. Т. 25, № 3
Appears in Collections:Филологический класс

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fkls-2020-03-12.pdf305,35 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.