Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15304
Title: Репрезентация невыразимого в лингвокреативной деятельности
Other Titles: Representation of inexpressible in lingua-creative activity
Authors: Михайлова, М. Ю.
Mikhailova, M.
Issue Date: 2018
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Михайлова М. Ю. Репрезентация невыразимого в лингвокреативной деятельности / М. Ю. Михайлова // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. — 2018. — № 2 (27). — С. 339-345.
Abstract: В статье описана репрезентация функционально-семантической категории невыразимого в лингвокреативной деятельности, определена зона пересечения семантики невыразимого и семантики сакрального в пространстве языкового креатива, выявлены творческие стратегии семантики невыразимого (прием апофатики и ориентация на неопределенные номинации); обосновывается идея о том, что творческие стратегии табуизации и эвфемизации в сакральной сфере находят применение в репрезентации семантики невыразимого, поскольку последняя является парадоксальным вербальным способом выразить невыразимое, потаенные смыслы. Показано, что наиболее значимые результаты лингвокреативной деятельности в репрезентации значения невыразимого представлены в художественной речи, в жанрах пародирования, юмористических текстах, в литературном направлении постмодернизма, начиная с истоков данного направления, уходящих в творчество А. Чехова, его применении литературных аллюзий, скрытых цитат со значением невыразимого, кончая современной литературой развлекательного толка. В статье анализируются средства передачи семантики невыразимого новейшего периода - эмотиконы; определено, что данные графические средства выражения невыразимости как конституэнты подполя семиотическая невыразимость поля невыразимого в русском языке не только передают эмоции и чувства, но и осуществляют в интернет-коммуникации игровую стратегию homo ludens.
The representation of the functional and semantic category of the inexpressible in lingua-creative activity is described in the article, the zone of intersection of the semantic of inexpressible and the semantic of the sacral in the space of the language creative, the creative strategies of the semantics of inexpressible (apophatics and orientation to indefinite nominations) are revealed; the idea that the creative strategies of tabooization and euphemization in the sacred sphere find application in the representation of semantics of inexpressible, is justified, since the latter is a paradoxical verbal way of expressing inexpressible, hidden meanings. It is shown that the most significant results of lingua creative activity in the representation of the meaning of inexpressible are presented in the art speech, in the genre of parody, humorous texts, in the literary direction of postmodernism, beginning with the origins of this trend, leaving in the works of A. Chekhov, his use of literary allusions, ending with modern literature entertainment. The article analyzes the means of transferring the semantics of inexpressible modern period - emoticons; it is determined that these graphical means of expressing inexpressible as constituents of the subfield, the semiotic inexpressibility of the field of inexpressible in the Russian language, not only convey emotions and feelings, but also implement the game strategy of homo ludens in Internet communications.
Keywords: ЯЗЫКОЗНАНИЕ
ЛЕКСИКОЛОГИЯ
ФУНКЦИОНАЛЬНО-СЕМАНТИЧЕСКИЕ КАТЕГОРИИ
ЛИНГВОКРЕАТИВНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ЛЕКСИЧЕСКАЯ СЕМАНТИКА
ЯЗЫКОВАЯ ИГРА
АЛЛЮЗИИ
СЕМАНТИКА НЕВЫРАЗИМОГО
СЕМАНТИКА САКРАЛЬНОГО
ЛИНГВОКРЕАТИВНОСТЬ
FUNCTIONAL-SEMANTIC CATEGORY
LINGUA-CREATIVE ACTIVITY
LANGUAGE PLAY
ALLUSIONS
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15304
Origin: Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2018. № 2 (27)
Appears in Collections:Уральский филологический вестник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ufv-2018-02-37.pdf557,27 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.