Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15321
Title: Художественный текст как средство формирования билингвальной личности
Other Titles: The fiction text as means of formation of the bilingual personality
Authors: Хисамова, Г. Г.
Khisamova, G.
Issue Date: 2018
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Хисамова Г. Г. Художественный текст как средство формирования билингвальной личности / Г. Г. Хисамова // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. — 2018. — № 2 (27). — С. 471-476.
Abstract: Статья посвящена роли художественного текста в формировании билингвальной личности. Художественный текст используется в дидактических целях и в практике преподавания русского языка как иностранного, и в практике преподавания русского языка как неродного. Повышенное внимание при этом уделяется проблеме отражения в языке национально-культурной семантики. Особая роль принадлежит лингвокультурологическому анализу. Задача его показать, как в тексте отражается лингвокультурная ситуация, каково его общее культурное содержание и ценностные ориентиры. Культурный смысл текста проявляется в его тематике, в композиции, в заглавии, поэтому на лексикофразеологическом уровне выявляются единицы с национально-культурной семантикой и сопоставляются с фактами родного языка и культуры, а также выделяется общее и национально-специфичное в языковых единицах. Сопоставительное описание реалий культуры, лексики с национально-культурным компонентом позволит усвоить национальнокультурную специфику языковых средств, поможет создать когнитивную базу, необходимую для общения, что будет способствовать совершенствованию обучения русскому языку.
The article is devoted to the role of an artistic text in the formation of bilingual personality. The fiction text is used for didactic purposes and in the practice of teaching Russian as foreign language, and in the practice of teaching the Russian language as native language. The special attention is analysed to the problem of reflecting national and cultural semantics in the language. The special role belongs to linguoculturological analysis. The task of it is to show how the text reflects the linguistic and cultural situation, what is its general cultural content and values. The cultural meaning of the text is manifested in its subjects, in composition, in the title, and therefore at the lexico-phraseological level, units with national and cultural semantics are identified and compared with the facts of the native language and culture, and general and nationally specific in linguistic units. The comparative description of the realities of culture, vocabulary with national and cultural component will allow us to assimilate the national and cultural specifics of linguistic means, it will help create the cognitive basis necessary for communication, which will help improve the teaching of the Russian language.
Keywords: ОБРАЗОВАНТЕ. ПЕДАГОГИКА
ВЫСШЕЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ УЧЕБНЫХ ПРЕДМЕТОВ
ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ТЕКСТЫ
БИЛИНГВАЛЬНАЯ ЛИЧНОСТЬ
НАЦИОНАЛЬНО-КУЛЬТУРНАЯ СЕМАНТИКА
ЛИНГВОКУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКИЙ АСПЕКТ
РУССКИЙ ЯЗЫК КАК ИНОСТРАННЫЙ
РУССКИЙ ЯЗЫК
FICTION TEXT
BILINGUAL PERSONALITY
NATIONAL CULTURAL SEMANTICS
LINGUOCULTURAL ASPECT
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ РУССКОГО ЯЗЫКА
БИЛИНГВИЗМ
ДВУЯЗЫЧИЕ
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15321
Origin: Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2018. № 2 (27)
Appears in Collections:Уральский филологический вестник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ufv-2018-02-52.pdf541,34 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.