Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15523
Title: Обруч и лабиринт: характер символики в модернизме и постмодернизме
Other Titles: Hoop and Labyrinth
Authors: Барковская, Н. В.
Barkovskaia, N. V.
Issue Date: 2006
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Барковская Н. В. Обруч и лабиринт : характер символики в модернизме и постмодернизме / Н. В. Барковская // Уральский филологический вестник. Серия: Русская литература XX-XXI веков: направления и течения. — 2006. — Вып. 9. — С. 177-187.
Abstract: Through the comparative analysis of Fedor Sologub's short story "Hoop" and Viktor Pelevin's texts "Shed no. XII" and The Helmet of Horror, the author of the article discusses the reception of motifs (myths) traditional for Romanticism and symbolism, in contemporary postmodernist fiction. The characters of both Sologub and Pelevin strive to define their "self", yet the symbolist hero attempts to close himself up in the introspection, while the postmodernist character tries to open up in the situation of total "communality". Sologub's hero finds the self-realization through the transfer between realia and realiora, while Pelevin's characters are locked in the hyperreality of simulacra where self-identification becomes impossible.
Keywords: СОЛОГУБ ФЕДОР КУЗЬМИЧ
ПЕЛЕВИН ВИКТОР ОЛЕГОВИЧ
ОБРУЧ (РАССКАЗ)
ЖИЗНЬ И ПРИКЛЮЧЕНИЯ САРАЯ НОМЕР XII (СОВРЕМЕННАЯ ПРОЗА)
ШЛЕМ УЖАСА (РОМАН)
ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ
РУССКАЯ ЛИТЕРАТУРА XX ВЕКА
ЛИТЕРАТУРНОЕ ТВОРЧЕСТВО
ЛИТЕРАТУРНЫЕ ЖАНРЫ
РУССКИЕ ПИСАТЕЛИ
СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ
РУССКИЙ СИМВОЛИЗМ
ЛИТЕРАТУРНЫЕ СЮЖЕТЫ
РУССКИЙ МОДЕРНИЗМ
РУССКИЙ ПОСТМОДЕРНИЗМ
ЛИТЕРАТУРНЫЕ ОБРАЗЫ
РОМАНЫ
РАССКАЗЫ
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15523
Origin: Уральский филологический вестник. Серия: Русская литература XX-XXI веков: направления и течения. 2006. Вып. 9
Appears in Collections:Уральский филологический вестник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ufv-2006-09-12.pdf317,8 kBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.