Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15640
Title: О "возвращении" студентов магистратуры к классикам педагогики и психологии
Other Titles: About the “return” of students of masters to classics of pedagogy and psychology
Authors: Поздеева, С. И.
Pozdeeva, S. I.
Issue Date: 2019
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Поздеева С. И. О "возвращении" студентов магистратуры к классикам педагогики и психологии / С. И. Поздеева // Филологическое образование в период детства : ежегодник. — 2019. — № 26. — С. 214-220.
Abstract: Ставится проблема обучения студентов педагогической магистратуры академическому чтению. Данная проблема актуализирована распространением среди студентов имитационного чтения, нежелания изучать первичные теоретические источники, разрушением культуры углубленного чтения психолого-педагогической литературы, трансформацией академических умений в сфере чтения, сужением круга чтения педагога-практика методической литературой. Представлен опыт использования проекта "Великие книги" с целью привлечения студентов к классическим работам в сфере педагогики и психологии. Делается анализ рефлексивных отзывов студентов на прочитанные академические тексты. Показано, какие личностно и профессионально значимые открытия делают для себя студенты магистратуры, являющиеся практикующими педагогами, на основании прочитанных книг, авторами которых являются классики педагогики и психологии.
The problem of teaching students of pedagogical magistracy academic reading is posed. This problem is actualized by the spread of imitational reading among students, unwillingness to study primary theoretical sources, the destruction of the culture of in-depth reading of psychological and pedagogical literature, the transformation of academic skills in the field of reading, the narrowing of the circle of reading teacher-practice methodical literature. The experience of using the project “Great Books” with the aim of attracting students to classical works in the field of pedagogy and psychology is presented. An analysis of students' reflective feedback on read academic texts is done. It is shown what personally and professionally significant discoveries are made for themselves by graduate students who are practicing teachers, on the basis of books read, the authors of which are the classics of pedagogy and psychology.
Keywords: ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА
ВЫСШЕЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ТЕОРИЯ И МЕТОДИКА ОБУЧЕНИЯ
МАГИСТРАТУРА
АКАДЕМИЧЕСКОЕ ЧТЕНИЕ
СТУДЕНТЫ
ВЫСШИЕ УЧЕБНЫЕ ЗАВЕДЕНИЯ
ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ НАСЛЕДИЕ
ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ НАСЛЕДИЕ
ПЕДАГОГИ
ПСИХОЛОГИ
PEDAGOGICAL MAGISTRACY
ACADEMIC READING
STUDENTS
PEDAGOGICAL HERITAGE
TEACHERS
PSYCHOLOGISTS
PSYCHOLOGICAL LEGACY
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15640
Origin: Филологическое образование в период детства : ежегодник. 2019. № 26
Appears in Collections:Филологическое образование в период детства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fopd-2019-26-30.pdf474,15 kBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.