Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/2751
Title: Культурно-историческая направленность лингвистического образования в начальной школе (на примере изучения родного и иностранного языков)
Other Titles: Cultural historic orientation of linguistic education in primary school (on the basis of the study of a mother tongue and a foreign language)
Authors: Кусова, М. Л.
Kusova, M. L.
Issue Date: 2008
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Кусова М. Л. Культурно-историческая направленность лингвистического образования в начальной школе (на примере изучения родного и иностранного языков) / М. Л. Кусова // Лингвокультурология. — Екатеринбург, 2008. — Вып. 2. — С. 131-136.
Abstract: В языковом образовании младших школьников тесно связаны лингвокультурологический и коммуникативный подходы, что отражается в культурно-исторической составляющей языкового образования. Это означает, что язык – часть культуры, принадлежащей социуму, а главное, дает представление о себе как части социума в силу языкового единства. В учебниках по русскому языку для начальной школы культурно-историческая направленность находит отражение в обращении к этимологии слова, в том, что прослеживается связь истории языка и истории народа. При обучении младших школьников иностранному языку следует тоже придерживаться этой связи истории языка и культуры народа. Могут существенно повысить интерес ребенка как к родному, так и к иностранному языку художественная литература и фольклорные произведения.
In linguistic education of primary pupils we find a close connection between lingo-cultural and communicative approaches, which is reflected in cultural historical component of such education. It means that language is a part of culture belonging to the society, and moreover it represents itself as a part of the society because of the language unity. In the textbooks of the Russian language for primary school cultural historic orientation is reflected in etymology of words as it reveals connections between history of the language and history of the country. While teaching primary pupils a foreign language we should pay attention to this connection of history and culture. Belletristic literature and folklore may raise interest of the pupils to the foreign language.
Keywords: РОДНОЙ ЯЗЫК
ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК
КУЛЬТУРНО-ИСТОРИЧЕСКИЙ ПОДХОД
ИСТОРИЯ НАРОДА
ИСТОРИЯ ЯЗЫКА
ЭТИМОЛОГИЯ
MOTHER TONGUE
FOREIGN LANGUAGE
CULTURAL HISTORICAL APPROACH
HISTORY OF PEOPLE
HISTORY OF THE LANGUAGE
ETYMOLOGY
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/2751
Origin: Лингвокультурология. Вып. 2. — Екатеринбург, 2008.
Appears in Collections:Лингвокультурология

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
licu-2008-02-15.pdf123,79 kBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.