Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/11728
Title: Лингводидактическое значение изучения концептов для преподавания русского языка как иностранного: (на примере ориентационного концепта МЕСТО)
Other Titles: Linguo-didactic potential of concept analysisfor teaching Russian as a foreign language
Authors: Ян Байлин
Сюань Чжиъинь
Дзюба, Е. В.
Yang Bailing
Dziuba, E. V.
Xuan Zhiyin
Issue Date: 2019
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Ян Байлин. Лингводидактическое значение изучения концептов для преподавания русского языка как иностранного : (на примере ориентационного концепта МЕСТО) / Ян Байлин, Сюань Чжиъинь, Е. В. Дзюба // Педагогическое образование в России. — 2019. — № 4. — С. 117-125.
Abstract: The article attempts at describing conceptual content of a linguo-mental unit “place” in Russian linguistic worldview. The methodology of this research is based on the ideas of S.G. Vorkachev, V.I. Karasik and other researchers (particularly those interested in linguoconceptology). They single out three components in the structure of a concept: “meaningful”, imagery and value-based. The key method in this research is the method of conceptual analysis; subsidiary methods include the method of lexicographic analysis, the method of verbal associative experiment, contextual method in combination with sampling from the Russian National Corpus. The choice of methods is determined by the material of this research: explanatory dictionaries of the Russian language (historical and contemporary ones), associative dictionary, the data of the verbal associative experiment and the Russian National Corpus.
В статье предпринята попытка описать концептуальное содержание лингвоментального феномена место в русской языковой картине мира.
Keywords: ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА
ВЫСШЕЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ УЧЕБНЫХ ПРЕДМЕТОВ
КОНЦЕПТЫ
МЕСТА
ЯЗЫКОВАЯ КАРТИНА МИРА
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ РУССКОГО ЯЗЫКА
МЕТОДИКА РУССКОГО ЯЗЫКА В ВУЗЕ
РУССКИЙ ЯЗЫК КАК ИНОСТРАННЫЙ
КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ ЗНАЧЕНИЯ
СТУДЕНТЫ
ЛИНГВОДИДАКТИКА
CONCEPTS
PLACES
LANGUAGE PICTURE OF THE WORLD
RUSSIAN LANGUAGE TEACHING METHODS
METHODOLOGY OF THE RUSSIAN LANGUAGE IN HIGH SCHOOL
RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE
CONCEPTUAL MEANINGS
LINGVODIDACTICS
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/11728
DOI: 10.26170/po19-04-16
Origin: Педагогическое образование в России. 2019. № 4
Appears in Collections:Педагогическое образование в России

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
povr-2019-04-16.pdf967,5 kBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.