Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/11741
Title: Когнитивная модель лингвистической обработки текстового корпуса как образовательная технология построения стратегии перевода
Other Titles: Translation strategy: building technology and cognitive tools
Authors: Гусева, А. Х.
Guseva, A. H.
Issue Date: 2019
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Гусева А. Х. Когнитивная модель лингвистической обработки текстового корпуса как образовательная технология построения стратегии перевода / А. Х. Гусева // Педагогическое образование в России. — 2019. — № 4. — С. 64-69.
Abstract: The publication is devoted to the structuring of foreign language hypertext, the principles of linguistic processing of scientific texts of humanitarian subjects with the purpose of translation, describes the method of working with the corpus of texts used in practical classes on the subject “Translation of scientific texts of humanitarian subjects”, which allows defining possible subjects of graduate qualification work of undergraduates. The paper presents a cognitive model of translation, commented on the very concept of hypertext and hypertext as a text corpus processing technology. The terminological apparatus used in linguistics and translation studies is analyzed in the context of hyper-text format editing, text corpus design, and the development of a lexicographic database.
Статья посвящена технологии структурирования иноязычного гипертекста, приведены принципы лингвистической обработки научных текстов гуманитарной тематики с целью перевода, описана методика работы с корпусом текстов, применяемая на практических занятиях по дисциплине "Перевод научных текстов гуманитарной тематики".
Keywords: ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА
ВЫСШЕЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ УЧЕБНЫХ ПРЕДМЕТОВ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПРОЦЕСС
ИНФОРМАЦИОННАЯ СРЕДА
ИНОСТРАННЫЕ ЯЗЫКИ
НАУЧНЫЕ ТЕКСТЫ
ГИПЕРТЕКСТЫ
ТЕХНОЛОГИИ ИНТРЕРРЕДАКТИРОВАНИЯ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
СТУДЕНТЫ
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ
МЕТОДИКА ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ ВУЗЕ
ПЕРЕВОДОВЕДЕНИЕ
ОБУЧЕНИЕ ПЕРЕВОДУ
ПЕРЕВОДЧЕСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
EDUCATIONAL EDUCATIONAL PROCESS
INFORMATION ENVIRONMENT
FOREIGN LANGUAGES
SCIENTIFIC TEXTS
HYPERTEXT
LINGUISTIC PROCESSING
SCTECHNOLOGY OF EDITORIAL EDITING
TECHNOLOGY OF EDITORIAL EDITING
EDUCATIONAL TECHNOLOGIES
STUDENTS
METHODS OF TEACHING FOREIGN LANGUAGES
TRANSLATION STUDIES
TRANSLATION TRAINING
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/11741
DOI: 10.26170/po19-04-08
Origin: Педагогическое образование в России. 2019. № 4
Appears in Collections:Педагогическое образование в России

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
povr-2019-04-08.pdf677,67 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.