Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/12834
Title: Профессиональная ориентация будущих инженеров нефтеперерабатывающей промышленности в процессе обучения математике
Other Titles: Professional orientation of future engineers of the oil refining industry in the process of teaching mathematics
Authors: Мечик, С. В.
Mechik, S. V.
Issue Date: 2019
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Мечик С. В. Профессиональная ориентация будущих инженеров нефтеперерабатывающей промышленности в процессе обучения математике / С. В. Мечик // Педагогическое образование в России. — 2019. — № 8. — С. 116-123.
Abstract: The prospective development of the petrochemical industry in modern conditions has an im-pact on increasing requirements for the refining process and the quality of the resulting petroleum prod-ucts, which also leads to an increase in requirements for specialists in this industry. At the same time, there is a need to modernize the educational programs used to train future process engineers. The inclusion of a practice-oriented component in the study of all disciplines, including mathematics, helps to improve the quality of education and the formation of ideas about the future profession. The professional orientation of future process engineers in the process of teaching mathematics is determined by the specifics of this in-dustry and consists in the formation of readiness for using the mathematical apparatus for analysis and evaluation of elements of the chemical-technological process. As a means of vocational guidance, the case technology was chosen, which allows you to create cases based on the integration of the disciplines of the professional cycle (including information reflecting the specifics of future professional activities) and mathematics (determining the theoretical and practical material necessary to create and transform math-ematical models of the processes under study or phenomena).
Перспективное развитие нефтехимической отрасли в современных условиях оказывает влияние на возрастание требований к процессу переработки и качеству получаемых нефтепродуктов, что ведет и к увеличению требований к специалистам данной отрасли. При этом возникает необходимость модернизации образовательных программ, используемых для подготовки будущих инженеров-технологов. Включение практико-ориентированного компонента при изучении всех дисциплин, в том числе и математики, способствует повышению качества образования и формиро-ванию представления о будущей профессии. Профессиональная ориентация будущих инженеров-технологов в процессе обучения математике определяется спецификой данной отрасли и заключа-ется в формировании готовности к использованию математического аппарата для проведения анализа и оценки элементов химико-технологического процесса. В качестве средства профессиональной ориентации была выбрана кейс-технология, которая позволяет создавать кейсы на основе инте-грации дисциплин профессионального цикла.
Keywords: ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА
ВЫСШЕЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ УЧЕБНЫХ ПРЕДМЕТОВ
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ОРИЕНТАЦИЯ
ИНЖЕНЕРЫ
СТУДЕНТЫ
ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ ИНЖЕНЕРОВ
НЕФТЕПЕРЕРАБАТЫВАЮЩАЯ ПРОМЫШЛЕННОСТЬ
МАТЕМАТИКА
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ МАТЕМАТИКИ
МЕТОДИКА МАТЕМАТИКИ В ВУЗЕ
ХИМИКО-ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЕ ПРОЦЕССЫ
VOCATIONAL GUIDANCE
ENGINEERS
STUDENTS
TRAINING OF FUTURE ENGINEERS
OIL REFINING INDUSTRY
MATHS
METHODS OF TEACHING MATHEMATICS
METHODOLOGY OF MATHEMATICS IN HIGH SCHOOL
CHEMICAL-TECHNOLOGICAL PROCESS
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/12834
DOI: 10.26170/po19-08-15
Origin: Педагогическое образование в России. 2019. № 8
Appears in Collections:Педагогическое образование в России

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
povr-2019-08-15.pdf773,28 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.