Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13472
Title: Амплификация образовательной среды ДОУ
Other Titles: Amplification of educational environment of preschool educational organization
Authors: Плаксина, Е. Б.
Plaksina, E. B.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Плаксина Е. Б. Амплификация образовательной среды ДОУ / Е. Б. Плаксина // Педагогическое образование в России. — 2020. — № 2. — С. 114-118.
Abstract: The author turns to the analysis of the potential of the museum space in solving the problems of speech development of a senior preschool child in a multicultural environment. The article describes the stages of organizing the interaction of a teacher with children, aimed at enriching and enhancing the vocabulary of children, the development of the grammatical structure of speech, coherent speech in the development of real and virtual museum space: “P. P. Bazhov House-Museum”, “Literary House-Museum memorial F.M. Reshetnikov”. The forms and methods of including the museum space in the educational environment of the preschool educational organization are presented: a preliminary conversation, the purpose of which is the subsequent entry of the child into the museum space, familiarization with works of fiction, a real or virtual tour, cultural and educational event, project activities, exhibitions, including including creative exhibitions of children's works. The author describes the content of these exhibitions, talking about their subject content: minerals of various breeds, crafts from minerals, drawings of children, gives examples of children conducting excursions at the exhibitions that they create, shows how Russian-speaking children and children for whom Russian the language is not native. As an example of enrichment of the developmental environment of the preschool educational institution, the thematic corner “Mail of different countries and times” is described. The author describes the interaction of all participants in educational relations, proving that the amplification of the educational environment of the preschool educational institution provides an increase in interest in the culture of the Urals, both in children for whom the Russian language is native, and in children, representatives of other nationalities. The inclusion of museum space in the educational environment of the preschool educational organization reduces the distance between representatives of different nationalities. Participants in educational relations are involved in project activities, jointly preparing cultural and educational events, during which the presentation of children and adults about the history of the Urals is updated.
Автор обращается к анализу потенциала музейного пространства при решении задач речевого развития ребенка старшего дошкольного возраста в условиях поликультурной среды. В статье описаны этапы организации взаимодействия педагога с детьми, направленного на обогащение и активизацию словаря детей, развития грамматического строя речи, связной речи при освоении реального и виртуального музейного пространства: «Дом-музей П. П. Бажова», «Дом-музей литературно-мемориальный Ф.М. Решетникова». Представлены формы и приемы включения музейного пространства в образовательную среду дошкольной образовательной организации: предварительная беседа, целью которой является последующее вхождение ребенка в музейное пространство, ознакомление с произведениями художественной литературы, реальная или виртуальная экскурсия, культурно-просветительское мероприятие, проектная деятельность, выставки, в том числе творческие выставки детских работ. Автор описывает содержание этих выставок, рассказывая об их предметном наполнении: минералы различной породы, поделки из минералов, рисунки детей, приводит примеры проведения детьми экскурсий на выставках, которые они создают, показывает, как в эту деятельность могут включаться русскоговорящие дети и дети, для которых русский язык не является родным. В качестве примера обогащения предметно-развивающей среды ДОУ описывается тематический уголок «Почта разных стран и времен». Автор описывает взаимодействие всех участников образовательных отношений, доказывая, что амплификация образовательной среды ДОУ обеспечивает повышение интереса к культуре Урала как у детей, для которых русский язык является родным, так и у детей – представителей других народностей. Включение музейного пространства в образовательную среду ДОУ уменьшает дистанцию между представителями различных народностей. Участники образовательных отношений включаются в проектную деятельность, совместно готовят культурно-просветительские мероприятия, при проведении которых актуализируются представления детей и взрослых об истории Урала.
Keywords: ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА ДОУ
МУЗЕЙНОЕ ПРОСТРАНСТВО
РЕБЕНОК СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА
ДЕТИ – НОСИТЕЛИ РУССКОГО ЯЗЫКА
ДЕТИ-МИГРАНТЫ
РЕЧЕВОЕ РАЗВИТИЕ
ПОЛИКУЛЬТУРНАЯ СРЕДА
EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF PRESCHOOL EDUCATIONAL ORGANIZATION
MUSEUM SPACE
SENIOR PRESCHOOL CHILD
CHILDREN – NATIVE SPEAKERS OF THE RUSSIAN LANGUAGE
MIGRANT CHILDREN
SPEECH DEVELOPMENT
MULTICULTURAL ENVIRONMENT
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13472
DOI: 10.26170/po20-02-13
Origin: Педагогическое образование в России. 2020. № 2
Appears in Collections:Педагогическое образование в России

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
povr-2020-02-13.pdf462,06 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.