Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13516
Title: Проявления креативности при заполнении языковых лакун детьми
Other Titles: Manifestations of creativity in children filling in the language gaps
Authors: Доброва, Г. Р.
Dobrova, G. R.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Доброва Г. Р. Проявления креативности при заполнении языковых лакун детьми / Г. Р. Доброва // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. — 2020. — № 2. — С. 135-145.
Abstract: В статье рассматривается процесс заполнения детьми (как монолингвами, так и билингвами) различных языковых лакун – формо- и словообразовательных и лексико-семантических (как абсолютных лакун, так и относительных). Заполнение лакун трактуется как проявление лингвокреативной деятельности. При этом доказывается, что в ходе такой креативной деятельности индивид может как абсолютно отчетливо осознавать, что ломает языковой стереотип и делать это сознательно и целенаправленно (например, при языковой игре), так и не понимать этого вообще. Предлагается считать, что лингвокреативная деятельность при заполнении языковых лакун представляет достаточно широкий спектр по отношению к «ломке стереотипов» – от абсолютно осознанного отказа от стереотипа до полного непонимания того, что стереотип ломается и что создается нечто новое. В середине же этого спектра, по-видимому, располагаются все те случаи, когда носитель языка подозревает (с большей или меньшей степенью уверенности), что существует некий стереотип, который лично ему, однако, неизвестен.
The article discusses the process of children filling in various types of language gaps — inflectional, derivational, and lexical-semantic gaps (both absolute and relative). Filling in the language gaps is treated as a manifestation of linguo-creative activity of children (both monolinguals and bilinguals). It is proved that, during such creative activity, an individual can realize absolutely clearly that he is breaking a language stereotype and do it consciously and purposefully (e.g., for a language game), or not under-stand it at all. It is proposed to consider that linguo-creative activity in filling in language gaps represents a fairly wide range in relation to "breaking stereotypes": from an absolutely conscious rejection of the stereotype to a complete lack of understanding that the stereotype is brоken and that something new is created. It seems that in the middle of this range there are cases when a speaker suspects (with a greater or lesser degree of confidence) that a stereotype exists, which, however, is unknown to him personally.
Keywords: РЕЧЕВОЙ ОНТОГЕНЕЗ
ЛИНГВОКРЕАТИВНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ЛОМКА ЯЗЫКОВЫХ СТЕРЕОТИПОВ
ЯЗЫКОВЫЕ ЛАКУНЫ ФОРМО- И СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ
ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧЕСКИЕ ЯЗЫКОВЫЕ ЛАКУНЫ
ЗАПОЛНЕНИЕ ДЕТЬМИ ЯЗЫКОВЫХ ЛАКУН
THE ONTOGENESIS OF SPEECH DEVELOPMENT
LINGUO-CREATIVE ACTIVITY
LINGUISTIC STEREOTYPES BREAKING
INFLECTIONAL AND DERIVATIONAL GAPS
LEXICAL-SEMANTIC GAPS
CHILDREN FILLING IN LANGUAGE GAPS
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13516
DOI: 10.26170/ufv20-02-12
Origin: Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2020. № 2
Appears in Collections:Уральский филологический вестник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ufvlk-2020-02-12.pdf549,84 kBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.