Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13516
Title: Проявления креативности при заполнении языковых лакун детьми
Other Titles: Manifestations of creativity in children filling in the language gaps
Authors: Доброва, Г. Р.
Dobrova, G. R.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Доброва Г. Р. Проявления креативности при заполнении языковых лакун детьми / Г. Р. Доброва // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. — 2020. — № 2. — С. 135-145.
Abstract: The article discusses the process of children filling in various types of language gaps — inflectional, derivational, and lexical-semantic gaps (both absolute and relative). Filling in the language gaps is treated as a manifestation of linguo-creative activity of children (both monolinguals and bilinguals). It is proved that, during such creative activity, an individual can realize absolutely clearly that he is breaking a language stereotype and do it consciously and purposefully (e.g., for a language game), or not under-stand it at all. It is proposed to consider that linguo-creative activity in filling in language gaps represents a fairly wide range in relation to "breaking stereotypes": from an absolutely conscious rejection of the stereotype to a complete lack of understanding that the stereotype is brоken and that something new is created. It seems that in the middle of this range there are cases when a speaker suspects (with a greater or lesser degree of confidence) that a stereotype exists, which, however, is unknown to him personally.
В статье рассматривается процесс заполнения детьми (как монолингвами, так и билингвами) различных языковых лакун – формо- и словообразовательных и лексико-семантических (как абсолютных лакун, так и относительных). Заполнение лакун трактуется как проявление лингвокреативной деятельности. При этом доказывается, что в ходе такой креативной деятельности индивид может как абсолютно отчетливо осознавать, что ломает языковой стереотип и делать это сознательно и целенаправленно (например, при языковой игре), так и не понимать этого вообще. Предлагается считать, что лингвокреативная деятельность при заполнении языковых лакун представляет достаточно широкий спектр по отношению к «ломке стереотипов» – от абсолютно осознанного отказа от стереотипа до полного непонимания того, что стереотип ломается и что создается нечто новое. В середине же этого спектра, по-видимому, располагаются все те случаи, когда носитель языка подозревает (с большей или меньшей степенью уверенности), что существует некий стереотип, который лично ему, однако, неизвестен.
Keywords: РЕЧЕВОЙ ОНТОГЕНЕЗ
ЛИНГВОКРЕАТИВНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ЛОМКА ЯЗЫКОВЫХ СТЕРЕОТИПОВ
ЯЗЫКОВЫЕ ЛАКУНЫ ФОРМО- И СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ
ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧЕСКИЕ ЯЗЫКОВЫЕ ЛАКУНЫ
ЗАПОЛНЕНИЕ ДЕТЬМИ ЯЗЫКОВЫХ ЛАКУН
THE ONTOGENESIS OF SPEECH DEVELOPMENT
LINGUO-CREATIVE ACTIVITY
LINGUISTIC STEREOTYPES BREAKING
INFLECTIONAL AND DERIVATIONAL GAPS
LEXICAL-SEMANTIC GAPS
CHILDREN FILLING IN LANGUAGE GAPS
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13516
DOI: 10.26170/ufv20-02-12
Origin: Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2020. № 2
Appears in Collections:Уральский филологический вестник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ufvlk-2020-02-12.pdf549,84 kBAdobe PDFView/Open



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.