Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13516
Title: | Проявления креативности при заполнении языковых лакун детьми |
Other Titles: | Manifestations of creativity in children filling in the language gaps |
Authors: | Доброва, Г. Р. Dobrova, G. R. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Уральский государственный педагогический университет |
Citation: | Доброва Г. Р. Проявления креативности при заполнении языковых лакун детьми / Г. Р. Доброва // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. — 2020. — № 2. — С. 135-145. |
Abstract: | The article discusses the process of children filling in various types of language gaps — inflectional, derivational, and lexical-semantic gaps (both absolute and relative). Filling in the language gaps is treated as a manifestation of linguo-creative activity of children (both monolinguals and bilinguals). It is proved that, during such creative activity, an individual can realize absolutely clearly that he is breaking a language stereotype and do it consciously and purposefully (e.g., for a language game), or not under-stand it at all. It is proposed to consider that linguo-creative activity in filling in language gaps represents a fairly wide range in relation to "breaking stereotypes": from an absolutely conscious rejection of the stereotype to a complete lack of understanding that the stereotype is brоken and that something new is created. It seems that in the middle of this range there are cases when a speaker suspects (with a greater or lesser degree of confidence) that a stereotype exists, which, however, is unknown to him personally. В статье рассматривается процесс заполнения детьми (как монолингвами, так и билингвами) различных языковых лакун – формо- и словообразовательных и лексико-семантических (как абсолютных лакун, так и относительных). Заполнение лакун трактуется как проявление лингвокреативной деятельности. При этом доказывается, что в ходе такой креативной деятельности индивид может как абсолютно отчетливо осознавать, что ломает языковой стереотип и делать это сознательно и целенаправленно (например, при языковой игре), так и не понимать этого вообще. Предлагается считать, что лингвокреативная деятельность при заполнении языковых лакун представляет достаточно широкий спектр по отношению к «ломке стереотипов» – от абсолютно осознанного отказа от стереотипа до полного непонимания того, что стереотип ломается и что создается нечто новое. В середине же этого спектра, по-видимому, располагаются все те случаи, когда носитель языка подозревает (с большей или меньшей степенью уверенности), что существует некий стереотип, который лично ему, однако, неизвестен. |
Keywords: | РЕЧЕВОЙ ОНТОГЕНЕЗ ЛИНГВОКРЕАТИВНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ЛОМКА ЯЗЫКОВЫХ СТЕРЕОТИПОВ ЯЗЫКОВЫЕ ЛАКУНЫ ФОРМО- И СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧЕСКИЕ ЯЗЫКОВЫЕ ЛАКУНЫ ЗАПОЛНЕНИЕ ДЕТЬМИ ЯЗЫКОВЫХ ЛАКУН THE ONTOGENESIS OF SPEECH DEVELOPMENT LINGUO-CREATIVE ACTIVITY LINGUISTIC STEREOTYPES BREAKING INFLECTIONAL AND DERIVATIONAL GAPS LEXICAL-SEMANTIC GAPS CHILDREN FILLING IN LANGUAGE GAPS |
URI: | http://elar.uspu.ru/handle/uspu/13516 |
DOI: | 10.26170/ufv20-02-12 |
Origin: | Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2020. № 2 |
Appears in Collections: | Уральский филологический вестник |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ufvlk-2020-02-12.pdf | 549,84 kB | Adobe PDF | View/Open |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.