Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/14932
Title: Философско-педагогический дискурс на страницах журнала "Трудолюбивая пчела"
Other Titles: Philosophic-Pedagogical Discourse on the Pages of "The Industrious Bee"
Authors: Сложеникина, Ю. В.
Растягаев, А. В.
Slozhenikina, Y. V.
Rastyagayev, A. V.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Сложеникина Ю. В. Философско-педагогический дискурс на страницах журнала "Трудолюбивая пчела" / Ю. В. Сложеникина, А. В. Растягаев // Филологический класс. — 2020. — Т. 25, № 3. — С. 182-194.
Abstract: Статья предлагает новый взгляд на журнальный метатекст, в котором выделен философско-педагогический дискурс. Показана смена читательской парадигмы в середине XVIII в. от чтения-почитания к чтению-размышлению.
Much of the literature concerning Sumarokov's magazine “The Industrious Bee” often emphasizesits satirical orientation. In contrast, the article suggests a new view of the journal metatext which highlights the philosophic-pedagogical discourse. The aim of the article is to show the change of the reading paradigm in themiddle of the 18th century from reading for the sake of reading to reading for reflection. The study is based on a comprehensive approach. The methods of literary studies used include: historical-typological, cultural-historical, biographical, and comparative-historical methods. The study showed that the model of behavioral culture of the noble society of the first half of the 18th century included reading as an obligatory element. It is no coincidence that the philosophic-pedagogical discourse of the first Russian private monthly magazine became the dominant trend in the first half of 1759.
Keywords: СУМАРОКОВ АЛЕКСАНДР ПЕТРОВИЧ
ТРУДОЛЮБИВАЯ ПЧЕЛА (ЕЖЕМЕСЯЧНЫЙ ЖУРНАЛ)
ЯЗЫКОЗНАНИЕ
ЛИНГВИСТИКА ТЕКСТА
СРЕДСТВА МАССОВОЙ ИНФОРМАЦИИ
ИСТОРИЯ ЖУРНАЛИСТИКИ — РОССИЯ — 18 В. СЕР.
ФИЛОСОФСКО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ДИСКУРС
МЕТАТЕКСТЫ
МЕДИАДИСКУРС
МЕДИАТЕКСТЫ
ПРОСВЕТИТЕЛЬСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
РОССИЙСКАЯ НАУКА
ПРОБЛЕМЫ НАУКИ
ДВОРЯНЕ
ДВОРЯНСКОЕ ОБЩЕСТВО
КУЛЬТУРА ЧТЕНИЯ
ЧТЕНИЕ
ЧИТАТЕЛЬСКАЯ ПАРАДИГМА
ЧИТАТЕЛЬСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ПРОБЛЕМЫ ЧТЕНИЯ
ЖУРНАЛИСТИКА
ЕЖЕМЕСЯЧНЫЕ ЖУРНАЛЫ
РУССКИЕ ЖУРНАЛЫ
ДИСКУРСИВНЫЕ ПРАКТИКИ
ЯЗЫКОВЫЕ СРЕДСТВА
ЛИНГВИСТИЧЕСКИЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
ПРОБЛЕМЫ ПЕДАГОГИКИ
ЧТЕНИЕ-ПОЧИТАНИЕ
ЧТЕНИЕ-РАЗМЫШЛЕНИЕ
READING
LEARNING
SCIENCE
PEDAGOGY
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/14932
DOI: 10.26170/FK20-03-16
WoS: 000607937300016
Origin: Филологический класс. 2020. Т. 25, № 3
Appears in Collections:Филологический класс

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fkls-2020-03-16.pdf299,15 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.