Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15294
Title: | Лингвокультурологические особенности современной российской мультипликации |
Other Titles: | Lingvocultural features modern russian multiplication |
Authors: | Кислова, И. С. Kislova, I. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Уральский государственный педагогический университет |
Citation: | Кислова И. С. Лингвокультурологические особенности современной российской мультипликации / И. С. Кислова // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. — 2018. — № 2 (27). — С. 260-265. |
Abstract: | В статье представлены результаты психолингвистического эксперимента, направленного на выявление специфики восприятия зрителями современных российских мультфильмах студии "Мельница" о богатырях и об Иване Царевиче. Язык анализируемых мультфильмов студии отличается лингвокреативностью. Языковая игра становится ведущим способом общения между персонажами и персонажа со зрителем. Креативность создается и путем включения в речь персонажей вербализованных национальных стереотипов, трансформированных прецедентных текстов. С помощью методики ассоциативного эксперимента проверяются гипотезы о лингвокультурологических особенностях современной мультипликации. Стимулами в эксперименте стали видеофрагменты, отражающие национальную специфику (традиции, стереотипы, характер). Респондентами стали школьники (13-14 лет), студенты филологического факультета и иностранные студенты (бакалавры). Ответы испытуемых не только позволили подтвердить/опровергнуть гипотезы, но расширили наши представления по изучаемой проблеме и побудили к новым исследованиям. The article presents the results of a psycholinguistic experiment aimed at revealing the specifics of perception by spectators of contemporary Russian cartoons of the "Melnitsa" studio about the heroes and Ivan Tsarevich. The language of the analyzed cartoons of the studio differs lingvocreactivity. Language game becomes the leading way of communication between characters and the character with the viewer. Creativity is created by including characters of verbalized national stereotypes, transformed case-law texts. With the help of the method of associative experiment, hypotheses about linguocultural features of modern animation are checked. Incentives in the experiment were video fragments reflecting the national specifics (traditions, stereotypes, mindset). Respondents were schoolchildren (13-14 years), students of the Faculty of Philology and foreign students (bachelors). The answers of the subjects not only allowed us to confirm / disprove the hypotheses, but broadened our views on the problem and prompted new research. |
Keywords: | ЯЗЫКОЗНАНИЕ ПСИХОЛИНГВИСТИКА ПСИХОЛИНГВИСТИЧЕСКИЕ ЭКСПЕРИМЕНТЫ МУЛЬТИПЛИКАЦИОННЫЕ ФИЛЬМЫ МУЛЬТФИЛЬМЫ МУЛЬТИПЛИКАЦИЯ ЯЗЫКОВАЯ ИГРА ЯЗЫКОВЫЕ СРЕДСТВА ЛИНГВОКУЛЬТУРОЛОГИЯ ПСИХОЛИНГВИСТИКА ЯЗЫКОВАЯ КАРТИНА МИРА РУССКИЙ ЯЗЫК ЛИНГВОКРЕАТИВНЫЙ ДИСКУРС ЛИНГВОКРЕАТИВНОСТЬ LINGUOCULTUROLOGY PSYCHOLINGUISTICS LANGUAGE PICTURE OF THE WORLD STEREOTYPES LINK-CREATIVE DISCOURSE ASSOCIATIVE EXPERIMENT MODERN RUSSIAN CARTOONS |
URI: | http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15294 |
Origin: | Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2018. № 2 (27) |
Appears in Collections: | Уральский филологический вестник |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ufv-2018-02-28.pdf | 370,34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.