Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/2753
Title: Языковые и речевые барьеры в русско-китайской коммуникации
Other Titles: Language and speech barriers in Russian-Chinese communication
Authors: Ли Минь
Li Mihn
Issue Date: 2008
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Ли Минь. Языковые и речевые барьеры в русско-китайской коммуникации / Ли Минь // Лингвокультурология. — Екатеринбург, 2008. — Вып. 2. — С. 145-150.
Abstract: Difficulties that Chinese students come across while learning Russian, and Russian students learning Chinese are described in detail. Barriers are divided into language barriers and speech barriers (depending on the situation of communication). To the language barriers we refer phonetical (tone stress in Chinese, articulation of some Russian sounds) and grammatical (inflection in Russian and counting words in Chinese) ones. To the speech barriers we ascribe etiquette (address: in Russian culture it is the name that is more important while in China it is social status).
Подробно рассматриваются трудности, с которыми сталкиваются китайцы при овладении русским языком и русские – при изучении китайского. Барьеры делятся на языковые и речевые (зависящие от ситуации общения). К языковым относятся фонетические (музыкальное ударение в китайском языке, артикуляция отдельных звуков русского языка) и грамматические барьеры (словоизменение в русском языке и счетные слова в китайском), к речевым – этикетные (например, формы обращений: в русской культуре значимо имя собеседника, в китайской – его социальное положение).
Keywords: LANGUAGE BARRIER
SPEECH BARRIER
ETIQUETTE PHRASE
INFLECTION
TONE (IN CHINESE)
ЯЗЫКОВОЙ БАРЬЕР
РЕЧЕВОЙ БАРЬЕР
ЭТИКЕТНАЯ ФОРМУЛА
СЧЕТНОЕ СЛОВО
СЛОВОИЗМЕНЕНИЕ
ТОН (В КИТАЙСКОМ ЯЗЫКЕ)
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/2753
Origin: Лингвокультурология. Вып. 2. — Екатеринбург, 2008.
Appears in Collections:Лингвокультурология

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
licu-2008-02-17.pdf180,71 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.