Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/2764
Title: Формирование концепта «ЯЗЫК» в сознании учащихся: анализ школьных учебников
Other Titles: Development of the concept language in the minds of pupils: analysis of school textbooks
Authors: Абрамова, И. А.
Abramova, I. A.
Issue Date: 2009
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Абрамова И. А. Формирование концепта «ЯЗЫК» в сознании учащихся: анализ школьных учебников / И. А. Абрамова // Лингвокультурология. — Екатеринбург, 2009. — Вып. 3. — С. 5-9.
Abstract: Knowledge of a person about the world make a system of concepts, while language is coding of the language world picture by language means. Conceptual approach stimulates development of a more detailed world picture in the mind of a person. The Russian language takes an important place in the system of education. Analysis of the concept “language” in school textbooks revealed both positive and negative features.
Знания человека о мире представляют собой систему определенных концептов, а язык – это кодирование языковыми средствами картины мира. Поэтому концептуальный подход способствует формированию наиболее полной картины мира в языковом сознании и становлению индивида как личности. Таким образом, русский язык в системе образования занимает особое место. Анализ концепта «язык» в школьных учебниках выявил как положительные, так и отрицательные моменты.
Keywords: CONCEPT
THE RUSSIAN LANGUAGE
METAPHOR
SCHOOL TEXTBOOK
LANGUAGE AS A CULTURAL VALUE
LANGUAGE AS A NATIONAL PHENOMENON
КОНЦЕПТ
РУССКИЙ ЯЗЫК
МЕТАФОРА
ШКОЛЬНЫЙ УЧЕБНИК
ЯЗЫК – КУЛЬТУРНАЯ ЦЕННОСТЬ
ЯЗЫК – НАЦИОНАЛЬНЫЙ ФЕНОМЕН
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/2764
Origin: Лингвокультурология. Вып. 3. — Екатеринбург, 2009.
Appears in Collections:Лингвокультурология

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
licu-2009-03-01.pdf120,35 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.