Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.uspu.ru/handle/uspu/2764
Title: | Формирование концепта «ЯЗЫК» в сознании учащихся: анализ школьных учебников |
Other Titles: | Development of the concept language in the minds of pupils: analysis of school textbooks |
Authors: | Абрамова, И. А. Abramova, I. A. |
Issue Date: | 2009 |
Publisher: | Уральский государственный педагогический университет |
Citation: | Абрамова И. А. Формирование концепта «ЯЗЫК» в сознании учащихся: анализ школьных учебников / И. А. Абрамова // Лингвокультурология. — Екатеринбург, 2009. — Вып. 3. — С. 5-9. |
Abstract: | Knowledge of a person about the world make a system of concepts, while language is coding of the language world picture by language means. Conceptual approach stimulates development of a more detailed world picture in the mind of a person. The Russian language takes an important place in the system of education. Analysis of the concept “language” in school textbooks revealed both positive and negative features. Знания человека о мире представляют собой систему определенных концептов, а язык – это кодирование языковыми средствами картины мира. Поэтому концептуальный подход способствует формированию наиболее полной картины мира в языковом сознании и становлению индивида как личности. Таким образом, русский язык в системе образования занимает особое место. Анализ концепта «язык» в школьных учебниках выявил как положительные, так и отрицательные моменты. |
Keywords: | CONCEPT THE RUSSIAN LANGUAGE METAPHOR SCHOOL TEXTBOOK LANGUAGE AS A CULTURAL VALUE LANGUAGE AS A NATIONAL PHENOMENON КОНЦЕПТ РУССКИЙ ЯЗЫК МЕТАФОРА ШКОЛЬНЫЙ УЧЕБНИК ЯЗЫК – КУЛЬТУРНАЯ ЦЕННОСТЬ ЯЗЫК – НАЦИОНАЛЬНЫЙ ФЕНОМЕН |
URI: | http://elar.uspu.ru/handle/uspu/2764 |
Origin: | Лингвокультурология. Вып. 3. — Екатеринбург, 2009. |
Appears in Collections: | Лингвокультурология |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
licu-2009-03-01.pdf | 120,35 kB | Adobe PDF | View/Open |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.