Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/14474
Title: Лобно-подкорковые взаимоотношения в развитии когнитивных и поведенческих расстройств у детей
Other Titles: Frontal cortex interactions in the development of cognitive and behavioral disorders in children
Authors: Пальчик, А. Б.
Pal'chik, A. B.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Пальчик А. Б. Лобно-подкорковые взаимоотношения в развитии когнитивных и поведенческих расстройств у детей / А. Б. Пальчик // Специальное образование. — 2020. — № 3 (59). — С. 118-136.
Abstract: The study deals with cognitive and behavioral disorders in children. The article shows the early dynamics of behavioral states and describes the picture of formation of cognition in children. The author highlights the generally accepted opinions about localization of the basic psychological functions and presents a modern network model of regulation of cognitive and behavioral functions. The article notes the role of interaction between neuromediatory systems in the regulation of certain behavioral components and provides the main epidemiological indicators of cognitive and behavioral disorders in children. The author focuses on three most evident behavioral children's disorders: attention deficit hyperactivity syndrome, autism spectrum disorder, and Gilles de la Tourette's syndrome. A comparative analysis of the specificity of inheriting, morphology, neurochemistry, clinical manifestation and therapeutic treatment of these disorders has been carried out. It has been shown that the masculine sex, engagement of fronto­striatal structures, and dopamine and serotonin mediatory systems are typical factors of stereotypies formation and moderate treatment with the help of serotonin reuptake inhibitors for most developmental disorders in children.
В статье рассматриваются когнитивные и поведенческие нарушения у детей.
Keywords: ЗДРАВООХРАНЕНИЕ. МЕДИЦИНСКИЕ НАУКИ
НЕВРОЛОГИЯ, НЕВРОПАТОЛОГИЯ И НЕРВНАЯ СИСТЕМА В ЦЕЛОМ
ПЕДИАТРИЯ
КОГНИТИВНЫЕ РАССТРОЙСТВА
ПОВЕДЕНЧЕСКИЕ РАССТРОЙСТВА
ЛОБНО-ПОДКОРКОВЫЕ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ
ГОЛОВНОЙ МОЗГ
ПСИХИЧЕСКИЕ ФУНКЦИИ
КОГНИТИВНЫЕ ФУНКЦИИ
СОЗНАНИЕ ДЕТЕЙ
ФОРМИРОВАНИЕ СОЗНАНИЯ
КОГНИТИВНЫЕ НАРУШЕНИЯ
ПОВЕДЕНЧЕСКИЕ НАРУШЕНИЯ
НАРУШЕНИЯ ПОВЕДЕНИЯ
ПОВЕДЕНИЕ ДЕТЕЙ
ЛОБНАЯ КОРА
ПОНЯТИЙНЫЙ АППАРАТ
НЕЙРОМЕДИАТОРНЫЕ СИСТЕМЫ
НЕРВНО-ПСИХИЧЕСКИЕ ЗАБОЛЕВАНИЯ
НЕЙРОПСИХОЛОГИЯ
НЕЙРОМЕДИАТОРЫ
ДЕТИ
ЛОБНЫЕ ДОЛИ
ПСИХИЧЕСКОЕ РАЗВИТИЕ ДЕТЕЙ
COGNITIVE DISORDERS
BEHAVIORAL DISORDERS
FRONTAL CORTEX INTERACTIONS
ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY SYNDROME
HYPERACTIVE CHILDREN
CHILDHOOD AUTISM
CHILDREN WITH AUTISM
NEUROMEDIATORS
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/14474
DOI: 10.26170/sp20-03-09
Origin: Специальное образование. 2020. № 3 (59)
Appears in Collections:Специальное образование

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
speo-2020-03-09.pdf829,19 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.