Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/14773
Title: Изобретение другого себя: поэтика парных персонажей у Томаса Бернхарда и Жан-Поля
Other Titles: Inventing the other self: poetics of twin characters in works by Thomas Bernhard and Jean Paul
Authors: Котелевская, В. В.
Kotelevskaya, V. V.
Issue Date: 2016
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Котелевская В. В. Изобретение другого себя: поэтика парных персонажей у Томаса Бернхарда и Жан-Поля / В. В. Котелевская // Уральский филологический вестник. Серия: Germanistische Studien: актуальные проблемы германистики. — 2016. — № 1. — С. 27-38.
Abstract: The paper offers a comparative study of poetics in works by Jean Paul (1763-1825) and Thomas Bernhard (1931-1989), whose fiction provides an outstanding example of literature modernism. Artist' "self" structure is the primary focus of the research. The analysis is based on Jean Paul's Siebenkäs and Thomas Bernhard's Amras, and Auslöschung. Ein Zerfall. Rebellion against fathers, uprising against "symbolic order" (Lacan) are the keynote of modern art. Thomas Bernhard and Jean Paul actualize it through the breakup with the parental world and search for alter-ego, which is acquired in the shape of a brother, blood or sworn one, a friend, an uncle or a spiritual leader. Replenishing your own self is achieved on the level of anthropology (within the system of doppelgänger characters), writing (the character undertakes writing or fails as a writer) and reading (in the form of an intertextual dialogue). Jean Paul and Thomas Bernhard's “other” is invented as a kind of narcissist "mirror" (Lacan), making up for the protagonist's incomplete, split and disharmonious identity. "The other" legitimizes the character's immersion in literature, compensating for life with writing. The authors' intertextual links go outside the framework of local references and can be decoded only if Bernhard's whole collection of writings is compared with the poetics of his archaic doppelgänger.
В статье сопоставляется поэтика Жан-Поля (1763-1825) и Томаса Бернхарда (1931-1989) - двух писателей, творчество которых является ярким образцом литературного модернизма. Исследуется структура артистического "я". Анализ осуществляется на материале произведений Жан-Поля ("Siebenkäs") и Бернхарда ("Amras", "Auslöschung. Ein Zerfall"). Бунт против отцов, восстание против "символического порядка" (Лакан) - лейтмотив модернистского искусства. У Бернхарда и Жан-Поля он реализуется в виде разрыва с родительским миром и поиском своего второго "я", которое обретается в образе брата, кровного или названого, друга, дяди или духовного наставника. Восполнение своего "я" осуществляется на уровнях антропологии (в системе персонажей-двойников), письма (герой пишет или терпит катастрофу как писатель) и чтения (в форме интертекстуального диалога). "Другой" у Жан-Поля и Т. Бернхарда изобретается как своего рода нарциссическое "зеркало" (Лакан), компенсирующее неполноту, расщепленность, дисгармоничность самосознания романного субъекта. "Другой" легитимирует для героя занятия литературой, восполняя жизнь письмом. Интертекстуальные связи двух авторов выходят за рамки локальных референций и могут быть дешифрованы лишь в сопоставлении всего корпуса текстов Бернхарда с поэтикой его архаического "двойника".
Keywords: БЕРНХАРД ТОМАС
ЖАН ПОЛЬ
АМРАС (ПОВЕСТЬ)
ЗИБЕНКЭЗ (РОМАН)
ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ
ЛИТЕРАТУРА ЕВРОПЫ — ГЕРМАНИЯ
НЕМЕЦКАЯ ЛИТЕРАТУРА
МОДЕРНИЗМ
НЕМЕЦКИЕ ПИСАТЕЛИ
ЛИТЕРАТУРНОЕ ТВОРЧЕСТВО
ДВОЙНИКИ
ПСИХОЛОГИЗМ ЛИТЕРАТУРЫ
ЗЕРКАЛЬНОСТЬ СЮЖЕТОВ
GERMAN LITERATURE
MODERNISM
DOPPELGANGER
ЛИТЕРАТУРНЫЕ ЖАНРЫ
ЛИТЕРАТУРНЫЕ СЮЖЕТЫ
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/14773
Origin: Уральский филологический вестник. Серия: Germanistische Studien: актуальные проблемы германистики. 2016. № 1
Appears in Collections:Уральский филологический вестник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ufv-2016-01-03.pdf541,09 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.