Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15632
Title: Развитие коммуникативных умений младших школьников на уроке литературного чтения
Other Titles: Development of communicative skills of younger schoolboys on the lesson of literary reading
Authors: Пигарева, Е. А.
Плаксина, Е. Б.
Pigareva, E. A.
Plaksina, E. B.
Issue Date: 2019
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Пигарева Е. А. Развитие коммуникативных умений младших школьников на уроке литературного чтения / Е. А. Пигарева, Е. Б. Плаксина // Филологическое образование в период детства : ежегодник. — 2019. — № 26. — С. 161-167.
Abstract: В статье описан комплекс заданий, который является дополнением к разработкам, предложенным в учебнике "Литературное чтение" для третьего класса. Комплекс направлен на развитие коммуникативных умений детей младшего школьного возраста: умение осознанно строить речевое высказывание с учетом адресата и цели коммуникации; умение признавать возможность существования различных точек зрения и права каждого иметь свою; излагать свое мнение и аргументировать свою точку зрения и оценку событий, действий, явлений; умения конструктивно разрешать конфликты посредством учета интересов сторон и сотрудничества. Приемы, реализуемые в комплексе, разнообразны и направлены в том числе и на поддержание интереса обучающихся к предмету "Литературное чтение".
The article describes a set of tasks, which is in addition to the developments proposed in the textbook “Literary reading” for the third grade. The complex is aimed at the development of communicative skills of children of primary school age: the ability to consciously build a speech statement taking into account the addressee and the purpose of communication; the ability to recognize the possibility of the existence of different points of view and the right of everyone to have their own; state their opinion and argue their point of view and assessment of events, actions, phenomena; the ability to constructively resolve conflicts by taking into account the interests of the parties and cooperation. The techniques implemented in the complex are varied and are aimed, among other things, at maintaining students' interest in the subject “Literary reading”.
Keywords: ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА
ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА
МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ УЧЕБНЫХ ПРЕДМЕТОВ
МЛАДШИЕ ШКОЛЬНИКИ
НАЧАЛЬНАЯ ШКОЛА
КОММУНИКАТИВНЫЕ УМЕНИЯ
РАЗВИТИЕ РЕЧИ
ЛИТЕРАТУРНОЕ ЧТЕНИЕ
НАЧАЛЬНОЕ ОБУЧЕНИЕ ЛИТЕРАТУРЕ
УРОКИ ЛИТЕРАТУРНОГО ЧТЕНИЯ
КОМПЛЕКСЫ ЗАДАНИЙ
COMMUNICATION SKILLS
SPEECH DEVELOPMENT
TASK COMPLEXES
YOUNGER STUDENTS
LITERARY READING
INITIAL LITERATURE TRAINING
READING LESSONS
ДЕТСКАЯ РЕЧЬ
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15632
Origin: Филологическое образование в период детства. 2019. № 26
Appears in Collections:Филологическое образование в период детства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fopd-2019-26-23.pdf416,41 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.