Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15752
Title: | Подходы и принципы реализации методики коммуникативно-личностного развития по созданию языкового портрета современного ребенка |
Other Titles: | Approaches and principles of implementation of the methodology of communicative-personal development to create language portrait contemporary child |
Authors: | Мишанова, О. Г. Ярманова, И. В. Mishanovа, O. G. Yarmanova, I. V. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Уральский государственный педагогический университет |
Citation: | Мишанова О. Г. Подходы и принципы реализации методики коммуникативно-личностного развития по созданию языкового портрета современного ребенка / О. Г. Мишанова, И. В. Ярманова // Филологическое образование в период детства : ежегодник. — 2018. — № 25. — С. 28-35. |
Abstract: | Статья представляет обоснование целесообразности применения совокупности теоретико-методологических подходов: креативно-деятельностного, лингвокультурологического, личностно-ориентированного и трехмерной системы соответствующих подходам принципов, на основании которых спроектирована методика коммуникативно-личностного развития старших дошкольников. Креативно-деятельностный подход образует общенаучную основу исследования и раскрывает общий план и целесообразную иерархию в представлении изучаемого процесса. Лингвокультурологический подход выступает в качестве теоретико-методологической стратегии. Он дает возможность зафиксировать смысловую направленность коммуникативно-личностного развития, определить его особенности и условия осуществления. Личностно-ориентированный подход выступает тактической линией в практике, играет ведущую роль при проектировании и реализации содержания, форм, методов и средств коммуникативно-личностного развития детей в системе дошкольного образования. The article provides a justification for the expediency of applying a set of theoretical and methodological approaches: a creative activity, linguocultural, personality-oriented and three-dimensional system of principles corresponding to approaches, on the basis of which the methodology of communicative and personal development of senior preschoolers was designed. The creative activity approach forms a general scientific basis for research and reveals a general plan and an expedient hierarchy in the representation of the process under study. The linguocultural approach serves as a theoretical and methodological strategy. It gives an opportunity to fix the semantic orientation of communicative and personal development, determine its features and conditions of implementation. The personality-oriented approach acts as a tactical line in practice, plays a leading role in the design and implementation of the content, forms, methods and means of communicative and personal development of children in the system of preschool education. |
Keywords: | ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА ДОШКОЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА ТЕОРИЯ И МЕТОДИКА ВОСПИТАНИЯ СТАРШИЕ ДОШКОЛЬНИКИ ДОШКОЛЬНЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ УЧРЕЖДЕНИЯ РАЗВИТИЕ ДЕТЕЙ КОММУНИКАТИВНОЕ РАЗВИТИЕ ЛИЧНОСТНОЕ РАЗВИТИЕ КРЕАТИВНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЙ ПОДХОД ЛИНГВОКУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКИЙ ПОДХОД ЛИЧНОСТНО-ОРИЕНТИРОВАННЫЙ ПОДХОД ОБЩЕПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПРИНЦИПЫ ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКИЕ ПРИНЦИПЫ CREATIVE-ACTIVITY APPROACH LINGUOCULTURAL APPROACH PERSONALITY-ORIENTED APPROACH GENERAL PEDAGOGICAL PRINCIPLES LINGUODIDACTIC PRINCIPLES SOCIO-ACCOMPANYING PRINCIPLES |
URI: | http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15752 |
Origin: | Филологическое образование в период детства. 2018. № 25 |
Appears in Collections: | Филологическое образование в период детства |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
fopd-2018-25-05.pdf | 741,68 kB | Adobe PDF | View/Open |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.