Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/16223
Title: Положения культурно-исторической теории Л. С. Выготского как базовые методологические аспекты диагностики коммуникативных возможностей детей раннего возраста
Other Titles: The Provisions of the Cultural-Historical Theory of L. S. Vygotsky as the Basic Methodological Aspects of the Diagnosis of the Communicative Abilities of Young Children
Authors: Григоренко, Н. Ю.
Grigorenko, N. Y.
Issue Date: 2021
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Григоренко Н. Ю. Положения культурно-исторической теории Л. С. Выготского как базовые методологические аспекты диагностики коммуникативных возможностей детей раннего возраста / Н. Ю. Григоренко // Педагогическое образование в России. — 2021. — № 2. — С. 144-149.
Abstract: Представлено научно-теоретическое обоснование современной технологии диагностики актуального уровня коммуникативного развития детей раннего возраста. Данная диагностическая методика разрабатывалась и апробировалась на базе дошкольных образовательных организаций города Москвы и Московской области в течение 15 лет. В рамках методики представлен инновационный подход к определению коммуникативных возможностей, которые только формируются у малышей 2–3-го года жизни. При этом исследуется весь спектр компонентов процесса общения, а не только речеязыковые средства, имеющиеся у ребенка. Теоретико-методологическим базисом данной методики стали основные положения культурно-исторической теории формирования психики и развития личности Л. С. Выготского.
The article presents a scientific and theoretical justification of the modern technology of diagnostics of the current level of communicative development of young children. This diagnostic technique was developed and tested on the basis of preschool educational organizations in Moscow and the Moscow region for fifteen years. Within the framework of this methodology, an innovative approach is presented to determine the communication capabilities that are only being formed in children of the 2-3 year of life. At the same time, the whole range of components of the communication process is studied, and not only the speech-language means available to the child. The theoretical and methodological basis of this method is the main provisions of the cultural and historical theory of the formation of the psyche and the development of the personality of L. S. Vygotsky.
Keywords: ВЫГОТСКИЙ ЛЕВ СЕМЕНОВИЧ (1896-1934)
ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА
ДОШКОЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА
ПСИХОЛОГИЯ
ДЕТСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ
ДЕТСКАЯ РЕЧЬ
ДОШКОЛЬНЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ОРГАНИЗАЦИИ
КОММУНИКАТИВНОЕ РАЗВИТИЕ
КУЛЬТУРНО-ИСТОРИЧЕСКИЕ ТЕОРИИ
МЕТОДЫ ДИАГНОСТИКИ
МЛАДШИЕ ДОШКОЛЬНИКИ
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ДИАГНОСТИКА
РАЗВИТИЕ РЕЧИ
РАННИЙ ВОЗРАСТ
EARLY AGE
YOUNGER PRESCHOOLERS
PRESCHOOL EDUCATIONAL ORGANIZATIONS
DIAGNOSTIC METHODS
PEDAGOGICAL DIAGNOSTICS
COMMUNICATIVE DEVELOPMENT
CHILDREN'S SPEECH
SPEECH DEVELOPMENT
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/16223
DOI: 10.26170/2079-8717_2021_02_17
Origin: Педагогическое образование в России. 2021. № 2
Appears in Collections:Педагогическое образование в России

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
povr-2021-02-17.pdf485,02 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.