Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/17108
Title: Компаративный подход к рассмотрению расстройств аутистического спектра в России и Ираке
Other Titles: A Comparative Approach to the Treatment of Autism Spectrum Disorders in Russia and Iraq
Authors: Екжанова, Е. А.
Хамзах Ася Саллал Хамзах
Ekzhanova, E. A.
Khamzakh Asya Sallal Khamzakh
Issue Date: 2022
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Екжанова Е. А. Компаративный подход к рассмотрению расстройств аутистического спектра в России и Ираке / Е. А. Екжанова, Хамзах Ася Саллал Хамзах // Специальное образование. — 2022. — № 2 (66). — С. 209-232.
Abstract: В статье рассматриваются проблемы выявления и коррекции расстройств аутистического спектра у детей.
Over the past few years, statistics on the detection of autistic disorders in children and adolescents have grown both in Russia and in the Middle East region, in particular in Iraq, where the practice of organizing inclusive education for people with various physical and mental disabilities has been actively developing since the end of the twentieth century. According to the World Health Organization, today every 160th child in the world is diagnosed with an autism spectrum disorder. Modern research shows that the areas of occurrence of this disorder are unevenly distributed across different countries of the world, which, according to specialists, is due to the peculiarities of the system of detection and rehabilitation of autistic disorders in different regions of the planet, as well as with different public attention to persons with such pathology. This study deals with the discussion of the issue of detection and rehabilitation of autism spectrum disorders in children and adults.The article analyzes narrow and problematic areas of treatment and rehabilitation and provides examples of successful world practices for supporting children with autism spectrum disorders (ASD). Using the example of Russia and Iraq, the authors reveal the similarities and differences in the development of inclusive education, discuss prospects for improving this work, and outline points of contact in improving interdisciplinary, interdepartmental, interregional and interstate interaction in the interests of persons with disabilities.
Keywords: ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА — РОССИЯ — РЕСПУБЛИКА ИРАК — ИРАК
ДЕФЕКТОЛОГИЯ. СПЕЦИАЛЬНЫЕ ШКОЛЫ
ТЕОРИЯ И МЕТОДИКА ОБУЧЕНИЯ
РАССТРОЙСТВА АУТИСТИЧЕСКОГО СПЕКТРА
РАС
ДЕТСКИЙ АУТИЗМ
ДЕТИ-АУТИСТЫ
КОМПАРАТИВНЫЙ ПОДХОД
ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ИНКЛЮЗИИ
ИНКЛЮЗИВНАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА
ИНДИВИДУАЛИЗАЦИЯ ОБУЧЕНИЯ
СПЕЦИАЛЬНЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ УСЛОВИЯ
ОСОБЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ПОТРЕБНОСТИ
КОРРЕКЦИЯ РАССТРОЙСТВ АУТИСТИЧЕСКОГО СПЕКТРА
ВЫЯВЛЕНИЕ РАССТРОЙСТВ АУТИСТИЧЕСКОГО СПЕКТРА
КОРРЕКЦИОННАЯ ПОМОЩЬ
КОРРЕКЦИОННАЯ РАБОТА
СОЦИАЛИЗАЦИЯ ДЕТЕЙ
ТОЛЕРАНТНОСТЬ
ТОЛЕРАНТНЫЕ ОТНОШЕНИЯ
РОССИЙСКИЙ ОПЫТ
ИРАКСКИЙ ОПЫТ
AUTISM SPECTRUM DISORDERS
CHILDREN'S AUTISM
AUTISTIC CHILDREN
COMPARATIVE APPROACH
INCLUSIVE EDUCATION
INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
INDIVIDUALIZATION OF EDUCATION
SPECIAL EDUCATIONAL CONDITION
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/17108
Origin: Специальное образование. 2022. № 2 (66)
Appears in Collections:Специальное образование

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
speo-2022-02-16.pdf600,14 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.