Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15732
Title: Теоретические и практические аспекты проблемы литературного развития ребенка дошкольного возраста
Other Titles: Theoretical and practical aspects of the problem of literary development of a preschooled child
Authors: Томилова, С. Д.
Tomilova, S. D.
Issue Date: 2018
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Томилова С. Д. Теоретические и практические аспекты проблемы литературного развития ребенка дошкольного возраста / С. Д. Томилова // Филологическое образование в период детства : ежегодник. — 2018. — № 25. — С. 142-150.
Abstract: Статья посвящена проблеме литературного развития детей дошкольного возраста. Обобщены теоретические аспекты проблемы литературного развития дошкольников: скорректировано определение данного понятия, перечислены компоненты содержания литературного развития, читательские умения, которые должны формироваться у ребенка в процессе полноценного восприятия произведения. Обоснована необходимость литературного развития дошкольников. Описаны компоненты полноценного восприятия литературного произведения, такие как эмоции, воображение, осмысление содержания произведения и осмысление особенностей художественной формы, показана их взаимосвязь, раскрыты механизмы их взаимодействия. Перечислены и охарактеризованы педагогические условия, способствующие грамотной организации процесса литературного развития в дошкольной образовательной организации. Обозначены профессиональные компетенции, которыми должен обладать педагог дошкольной ступени образования, планирующий осуществлять читательское и литературное развитие детей дошкольного возраста.
The article is devoted to the problem of literary development of preschool children. The theoretical aspects of the problem of the literary development of preschool children are generalized: the definition of this concept has been adjusted, the components of the content of literary development, the reader skills that must be formed in the child in the process of full perception of the work are listed. The necessity of literary development of preschool children is grounded. The components of the full perception of the literary work, such as emotions, imagination, understanding the content of the work and understanding the features of the art form, are described, their interrelationship is revealed, and the mechanisms of their interaction are disclosed. The pedagogical conditions promoting the literate organization of the process of literary development in the pre-school educational organization are listed and characterized. The professional competencies that a pre-school educator should have, planning to implement the reading and literary development of children of preschool age, are indicated.
Keywords: ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА
ДОШКОЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА
ТЕОРИЯ И МЕТОДИКА ВОСПИТАНИЯ
ДОШКОЛЬНИКИ
ДОШКОЛЬНЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ОРГАНИЗАЦИИ
ЛИТЕРАТУРНОЕ РАЗВИТИЕ
ДЕТСКОЕ ЧТЕНИЕ
ВОСПРИЯТИЕ ЛИТЕРАТУРЫ
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ КОМПЕТЕНЦИИ
PRESCHOOL EDUCATION
LITERARY DEVELOPMENT
PEDAGOGICAL CONDITIONS
PROFESSIONAL COMPETENCE
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/15732
Origin: Филологическое образование в период детства. 2018. № 25
Appears in Collections:Филологическое образование в период детства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fopd-2018-25-20.pdf588,17 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.