Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/17570
Title: Инновации цифровизации: нейротехнологии и роботы в инклюзивном образовательном процессe
Other Titles: Digitalization Innovations: Neurotechnologies and Robots in Inclusive Education Process
Authors: Малиничев, Д. М.
Арпентьева, М. Р.
Malinichev, D. M.
Arpentieva, M. R.
Issue Date: 2022
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Малиничев Д. М. Инновации цифровизации: нейротехнологии и роботы в инклюзивном образовательном процессe / Д. М. Малиничев, М. Р. Арпентьева // Специальное образование. — 2022. — № 4 (68). — С. 111-136.
Abstract: В статье рассматриваются инновационные тренды цифровизации современного инклюзивного образования.
Modern general, special and inclusive education is a zone of multiple innovations, including digital ones. Under these conditions, it is extremely important to formulate and solve the problem associated with localizing the place of digital, including neurodigital and robot technologies, in inclusive education, and identifying and correcting notorious and quasi-profes¬sional myths and mistakes of “digitalization” and the related transformations of education processes and environments. The purpose of the study is to analyze innovative trends of digitalization of the modern inclusive education: the opportunities and limitations of modern neurotechnologies and robots in the inclusive educational dialogue. The re¬search method is based on theoretical analysis and synthesis of innovative trends of digitalization of the modern inclusive education.
Keywords: ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА
ДЕФЕКТОЛОГИЯ. СПЕЦИАЛЬНЫЕ ШКОЛЫ
ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ИНКЛЮЗИИ
ИНКЛЮЗИВНАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА
НЕЙРООБРАЗОВАНИЕ
ИСКУССТВЕННЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ
РОБОТЫ
РОБОТОТЕХНИКА
ЦИФРОВИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
ЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
ЦИФРОВАЯ КУЛЬТУРА
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ИННОВАЦИИ
ИННОВАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
НЕЙРОТЕХНОЛОГИИ
НЕЙРОЛОГИЯ
НЕЙРОПЕДАГОГИКА
НЕЙРООБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
НЕЙРОТЕХНОЛОГИЧЕСКИЕ УСТРОЙСТВА
ОВЗ
ОГРАНИЧЕННЫЕ ВОЗМОЖНОСТИ ЗДОРОВЬЯ
ЛИЦА С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ
ИНКЛЮЗИВНЫЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПРОЦЕСС
НЕЙРОЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
ИННОВАЦИОННЫЕ ТРЕНДЫ
INCLUSIVE EDUCATION
INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
NEUROEDUCATION
NEUROTECHNOLOGIES
ARTIFICIAL INTELLIGENCE
ROBOTS
DIGITAL TECHNOLOGIES
DIGITAL CULTURE
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/17570
DOI: 10.26170/1999-6993_2022_04_08
Origin: Специальное образование. 2022. № 4 (68)
Appears in Collections:Специальное образование

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
speo-2022-04-08.pdf564,32 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.