Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/17581
Title: Специфика формирования операций вербально-логического мышления у младших школьников с трудностями в обучении
Other Titles: The Specifics of the Formation of Verbal-logical Thinking Operations in Younger Schoolchildren with Learning Difficulties
Authors: Андриашина, А. И.
Тишина, Л. А.
Andriashina, A. I.
Tishina, L. A.
Issue Date: 2023
Publisher: Уральский государственный педагогический университет
Citation: Андриашина А. И. Специфика формирования операций вербально-логического мышления у младших школьников с трудностями в обучении / А. И. Андриашина, Л. А. Тишина // Специальное образование. — 2023. — № 1 (69). — С. 81-89.
Abstract: В статье рассматриваются особенности понятийного мышления учащихся 3-х классов с тяжелыми нарушениями речи и задержкой психического развития.
The urgency of the study is determined by the fact that the results obtained prove the variability of manifestations of the irregularities of formation of verbal-logical thinking operations in children with learning disabilities based on the individualization of speech and cognitive peculiarities of development. At the present stage of education, students with disabilities deserve special attention. In view of this, first variants of adapted basic general education programs (ABGEP 5.1. and ABGEP 7.1), corresponding to the uniform educational standards for typical children, have been recommended by the Central Psycho-Medico-Pedagogical Council.The study examines the specific features of conceptual thinking of students with primary and secondary speech disorders, as well as their ability to perform comparison and generalization operations based on verbal material.
Keywords: ОБРАЗОВАНИЕ. ПЕДАГОГИКА
ДЕФЕКТОЛОГИЯ. СПЕЦИАЛЬНЫЕ ШКОЛЫ
ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА
ЛОГОПЕДИЯ
ТЯЖЕЛЫЕ НАРУШЕНИЯ РЕЧИ
ДЕТИ С НАРУШЕНИЯМИ РЕЧИ
РЕЧЕВЫЕ НАРУШЕНИЯ
ЗПР
ЗАДЕРЖКА ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ
ДЕТИ С ЗАДЕРЖКОЙ ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ
НАЧАЛЬНАЯ ШКОЛА
МЛАДШИЕ ШКОЛЬНИКИ
ТРЕТЬЕКЛАССНИКИ
ПОНЯТИЙНОЕ МЫШЛЕНИЕ
ВЕРБАЛЬНО-ЛОГИЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ
МЫСЛИТЕЛЬНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
МЫСЛИТЕЛЬНЫЕ ОПЕРАЦИИ
УЧЕБНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПРОЦЕСС
ТРУДНОСТИ ОБУЧЕНИЯ
АДАПТИВНЫЕ ОСНОВНЫЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ПРОГРАММЫ
ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
ИНКЛЮЗИИ
ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ИНКЛЮЗИВНАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА
РАЗВИТИЕ МЫСЛИТЕЛЬНЫХ ОПЕРАЦИЙ
LOGICAL THINKING
LOGOPEDICS
CHILDREN WITH SPEECH DISORDERS
PRIMARY SCHOOL
JUNIOR SCHOOLCHILDREN
VERBAL-LOGICAL THINKING
DEVELOPMENT OF THINKING OPERATIONS
SPEECH DISORDERS
URI: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/17581
DOI: 10.26170/1999-6993_2023_01_07
Origin: Специальное образование. 2023. № 1 (69)
Appears in Collections:Специальное образование

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
speo-2023-01-07.pdf537,68 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.